Nye MUNCH for barn og unge

Publisert: 24.05.2021. Sist endret: 14.04.2023

Med et ambisiøst program for barn og unge, vil MUNCH formidle kunstens muligheter og tankesett på måter som inspirerer, engasjerer og føles relevant for våre yngre besøkende. Her får du noen smakebiter på hva man kan oppleve i det nye museet.

På MUNCH ønsker vi å gi barn og unge innblikk i de nær uendelige mulighetene og tankesettene kunsten rommer. Vi vil tilby dem opplevelser de ikke finner noen andre steder, verken hjemme eller på skolen; opplevelser som lar dem se verden med nye øyne og beriker livene deres.  Vi har derfor utviklet et ambisiøst tilbud til denne gruppen i samarbeid med kunstnere og relevante institusjoner. Målet er å inspirere og engasjere barn og unge på måter som føles relevant for dem og deres hverdag, uavhengig av forkunnskaper, interesser og bakgrunn.

Se også: Program for nye MUNCH

Interaktive opplevelser

Allerede i lobbyen til det nye museet blir barn og unge møtt av en leken, interaktiv opplevelse som inviterer dem til å bli en del av Edvard Munchs verden. Sentrale situasjoner fra Munchs liv skildres med humor og overskudd i scener der vi blant annet møter en tiger på sykebesøk, en seilende hest og Munch som danser med rokkering. Ved hjelp av et lerret med usynlige sensorer kan barna selv styre bevegelsene og utforske Munchs verden.

Utforske kan de også gjøre i Hjernelabyrinten, en massiv installasjon i papp, laget av kunstner Jennie Hagevik Bringaker, som oppfordrer alle til å tegne fritt på gulv og vegger, løse oppgaver, leke, lage ting og gjemme seg bort i de labyrintiske gangene.

Hjernelabyrinten

Spennende formidlingsgrep i utstillingene

I utstillingen Edvard Munch uendelig, med Munchs mest kjente motiver som Skrik og Madonna, kan man finne små kikkhull i barnehøyde. Titter barna inn, ser de to figurer, et barn og en hund, i ulike lyssatte tablåer basert på fortellinger av forfatteren Lene Ask, som formidler temaene Munch arbeidet med på barnas premisser.

I utstillingen Edvard Munch skygger, en multimedial installasjon om Munchs liv, får man møte musen «Herr Storm», som bor på Ekely og er laget av kunstnerne Pjotr Sapegin og Kristin Günther, og i salen der Munchs største malerier stilles ut, står et oppdagelsesbord hvor barna kan oppdage og utforske naturens forbausende og mirakuløse verden.

Se også: Oversikt over opplevelser for barn i ustillingene

Skoleklasse på besøk på MUNCH

Lek med Munchs metoder

I våre verksteder inviterer vi barn og unge til å leke videre med Munchs metoder i både maleri, grafikk og tegning.  Vi tilbyr en rekke verksteder der du kan skape sammen med profesjonelle kunstnere eller våre dyktige kunstformidlere. Verkstedene våre bidrar til at man  i enda større grad kan oppleve kunsten gjennom kroppen og sansene, og eksperimentere med ulike uttrykk innen maleri, grafikk, multimedia og mer. Gjennom selv å være skapende, forstår vi kunsten på en annen måte. Her er det fokus på gleden over prosessen og å glemme tid og sted.

Mer om vårt tilbud til barn og unge her