5 tips til besøk med barn

Gjør du noen forberedelser før du kommer blir museumsbesøket enda bedre, både for deg og barna du har med. Her er 5 tips til deg som skal besøke MUNCH med barn.

Skal du besøke oss med en barnehage eller skoleklasse? Se info her

1. Forbered besøket

Les litt om Edvard Munch i forkant, og finn for eksempel noen artige historier å trekke frem fra våre fun facts om Munch. Se nærmere på og bli kjent med noen av bildene, som dere deretter oppsøker i museet. Skrik er en klassiker som appellerer til de fleste. Solen skaper gjerne også engasjement.

Det er ikke så viktig å forstå alt om kunst, så lenge man er nysgjerrig. I kortfilmen «HCNUM» kan man se litt av alt det merkelige som skjer i museets kriker og kroker, og bli kjent med Bukken som slikker på rekkverk og danser gjennom utstillingene. Vil dere se filmen før dere kommer til oss?

2. Orienter deg på forhånd

I hvilke utstillinger finner dere de bildene dere har snakket om? Hvis du er godt orientert, kan dere utnytte tiden bedre og ikke dra ut besøket i altfor lang tid. Vi har opplevelser for barn i flere av utstillingssalene, hvor dere blant annet kan finne kikkehull med egne barnefortellinger, lete etter musen «Herr Storm» eller lage egne bilder.

Se oversikt over hva man kan oppleve i de forskjellige etasjene

3. Sjekk ut hva som skjer

Foregår det noen passende aktiviteter for barna mens dere er på besøk? Vi har et rikholdig program også ved siden av utstillingene, med alt fra ferieverksteder til kunstdager for barn og egne babyomvisninger. Under HVA SKJER får dere oversikt over hva som skjer når.

Maskeverksted, en voksen med rød hatt, røde klær og maske titter ned på to maskekledde barn

Tips til besøk med ungdom: Opplev utstillingen med forfatter Fredrik Høyer og komponist Doglover 95s poetiske soundtrack ∞ (uendelig) og sjekk ut kalenderen til vårt gratis UNG-program

4. La barnet lede an

Følg barnas observasjoner og la dem styre tempoet. Når man skal snakke med barn om kunst er det viktig å gjøre det på deres premisser: still åpne spørsmål og la barna lede an – hva fanger deres oppmerksomhet? Kanskje ser de helt andre ting i et kunstverk, som også beriker opplevelsen for oss voksne?

I første episode av MUNCHs minikritikere møter du tre verk fra utstillingen Edvard Munch uendelig gjennom barnas øyner: Morderen (1910), Sjalusi (1907?) og Stjernenatt  (1922-24). Her fantaseres det fritt, og det dukker opp mange uventede assosiasjoner.

Og kanskje rulletrappen er ekstra spennende? I alle utstillingsetasjene og på toppen av bygget kan man titte utover Oslo, byen som var en av de store inspirasjonskildene for Edvard Munch. Det beste utsiktspunktet finnes på platået utenfor utstillingen i 10. etasje. Klarer dere finne Holmenkollen? Det er sittemuligheter jevnt fordelt over hele museet, både inne i utstillingene og på platåene utenfor – for alle som trenger å hvile beina.

5. Lag en lek

Førstemann til å se ... noe rødt! En hatt! Kanskje et dyr? Eller et barn? Kanskje man starter besøket i butikken og lar barna velge ut et postkort eller to, som dere deretter leter opp i utstillingen. Poeng til den som finner bildet først! Og kanskje skal dere sende kortet til noen dere kjenner etterpå og fortelle om hva dere har opplevd?

På MUNCH ønsker vi å gi barn og unge innblikk i de nær uendelige mulighetene og tankesettene kunsten rommer – og det er mange veier til en god kunstdag! Derfor vil vi tilby dem opplevelser de ikke finner noen andre steder, verken hjemme eller på skolen. Vi håper dere får et innholdsrikt besøk – og ønsker dere hjertelig velkommen!

Kjekt å vite når du besøker MUNCH

Barnevogner kan brukes i lobbyen og kafeen i 1. etajse, men kan dessverre ikke medbringes oppover i etasjene hvor utstillingssalene er. Vi anbefaler bæresjal eller bæreseler til babyer, og har bæreseler til utlån.  Barnevognparkering ved hovedinngang. Ved noen tilfeller i helgene kan det være fullt inne, og man må parkere vognen utenfor.

Toaletter og stellerom: Du finner HC-toaletter med stelleplass for barn i garderoben i lobbyen, samt i 3., 6., 12. og  13. etasje.

Rulletrapp og heis: Dere tar dere mellom etasjene ved hjelp av rulletrapper eller heis. Det finnes to heisløp. Heisen fra lobbyen går direkte fra 1. til 12. etasje og er forbeholdt gjester til baren og restauranten, mens heisen som ligger i området hvor dere har vist billett betjener alle etasjer med utstillinger.

Vennligst la gjester som er avhengige av heis slippe foran i køen.

Mat & drikke: Kaféen i lobbyen byr på god mat og uformell stemning. Her er det barnestoler til utlån, og mulighet for å finne noe alle kan like å spise. Kun babymat kan medbringes.

Babymat og flasker, samt nødvendige medisiner, kan medbringes inn i sikkerhetssonen hvor utstillingene befinner seg. Sittemuligheter gjennom hele museet.

Hjelp oss ta vare på kunsten: Som hovedregel er det ikke lov å berøre kunsten. Viser vi kunst dere kan ta på, vil dere få tydelig beskjed om det. Hold en armlengdes avstand, og snakk med barna om hvorfor de kun kan se – ikke røre.

Fotografering: Det er hyggelig om du ønsker å ta bilder i museet, men vennligst ikke bruk blits i utstillingene.

Hittegods leveres til, og kan hentes hos, vår resepsjon/varemottak, som ligger til venstre for hovedinngang.