Only Connect Oslo: Lisa Ullén

Solokonsert med svensk mesterpianist.

Arrangement

Monumental-salen, 6. etg

Foto: Alison De Mars

Lisa Ulléns særegne solosett presenteres for første gang i Norge. På Only Connect vil hun fremføre to til tre sanntidskomposisjoner, laget med utgangspunkt i mange års utforsking av pianoet. Musikkens fastlagte lydteksturer og melodiske lag tilpasses i fremføringsøyeblikket i en sammenstilling av komposisjonsmusikkens presisjon og improvisasjonsmusikkens fleksibilitet. Slik blir lyttesituasjonen - stedet og menneskene i rommet - en del av stykket som presenteres.

Ullén ble født i Seoul, Sør-Korea, og vokste opp i en rolig liten by i Nord-Sverige. Disse motsetningene reflekteres i musikken hennes, som kombinerer energisk improvisasjon med melodisk sensibilitet. Resultatet er musikk som unndrar seg kjente kategorier.

nyMusikks internasjonale samtidsmusikkfestival Only Connect finner sted på MUNCH og i Bjørvika 28. – 30. april 2022, med uventede, utvidende og unike musikalske koblinger. Kjøp festivalpass og enkeltbilletter her