Klassisk søndag – Surrealismens tidsånd

Kammermusikk fra 1920-tallets Paris.

Arrangement

Festsal

Germaine Tailleferre: Strykekvartett (1919)
Francis Poulenc: Sekstett ( 1931/32)
Igor Stravinskij: 3 Pieces for string quartet ( 1918)
Francis Poulenc:  Le bal masqué  (1932) 

Under 1. verdenskrig ble det lille lokalet «Lyre de palette» en av de mest populære franske kunstscenene. Matisse, Modigliani og Picasso stilte ut, og folk sto trangt for å få med seg konsertene. I dette lokalet gjorde en gruppe komponister og musikere seg bemerket: Kollektivet «Les six». Pressen var raskt på ballen, og omtalte dem som nye musikalske trendsettere.

«Les six» bestod av Georges Auric, Louis Durey, Arthur Honegger, Darius Milhaid, Francis Poulenc og Germaine Tailleferre. De hadde alle svært ulikt tonespråk, men mye å vinne på å promotere seg selv som en felles ny bevegelse i 1920-tallets Paris. Germaine Taileferre var gruppens eneste kvinne, og ved Les six´ alle første konsert i Montparnaisse ble skissene til hennes eneste strykekvartett fremført.

Musikerne fra Operaorkesteret har håndplukket verker som sprang ut av dette kollektivet, og som tangerer surrealismens tidsånd. Her finner vi også Stravinsky, som gruppen forgjeves prøvde å inkludere i gruppen – men som fortsatte å være en felles inspirasjon for dem alle.

Konserten er organisert i sammenheng med utstillingen I villskapens øye.

Medvirkende:
Cam Kjøll, fiolin
Benedikt Wiedman, fiolin
Rasmus Heggdal, fiolin
Witold Serafin, bratsj
Janusz Heine, cello
Frauke Oesmann, fløyte
João Miguel Silva, obo
Petter Langfeldt Carlsen, klarinett
Jaran Stenvik, fagott
Anne Marie Nordbø Pettersen, fagott
Maksim Semenov, horn
Andreas Karlsen, trompet
Geir Syrrist, slagverk
Cesar Eduardo Canon Riveras, klaver
Julie Yuqing Ye, klaver
Magnus Ingemund Kjelstad, baryton

KLASSISK SØNDAG

Kammermusikkonserter har vært en viktig del av MUNCHs historie helt siden starten i 1963.  Vi er glade for å kunne videreføre denne tradisjonen i samarbeid med Oslo-Filharmonien og Den Norske Opera & Ballett i det nye museets Festsal. Søndagsmatineene presenterer kammermusikk i ulike formater, fra det klassiske til det eksperimentelle.