Klassisk søndag – Impresjonistisk fransk kvartett

Kammermusikk fra to franske mestere: Maurice Ravel og Gabriel Fauré.

Arrangement

Festsal

Ravel Strykekvartett

Eileen Siegel
Marit Egenes
Arthur Bedouelle
Cecilia Götestam

Fauré Pianokvartett nr. 2

Alyson Read
Arthur Bedouelle
Cecilia Götestam
Eirik Stømner

Kapasiteten er utvidet i henhold til dagens regler, og smittevern vil bli godt ivaretatt.

I de første årene av 1900-tallet var Maurice Ravel (1875−1937) en kontroversiell og omdiskutert nykommer på den parisiske musikkarenaen. I løpet av de neste årene inntok han posisjonen som Frankrikes mest spennende unge komponist. Hans Strykekvartett fra 1903 var et viktig gjennombruddsverk og en publikumsfavoritt fra første stund.

Gabriel Fauré (1845−1924) var Ravels lærer og senere hans gode venn. Da han skrev sin Pianokvintett nr. 2 i årene 1919−1921 var han fransk musikkliv «grand old man», men hadde også mistet det meste av hørselen. Kvintetten ble urfremført i Paris i mai 1921, og ble en stor suksess for den 76 år gamle komponisten.

KLASSISK SØNDAG

Kammermusikkonserter har vært en viktig del av MUNCHs historie helt siden starten i 1963.  Vi er glade for å kunne videreføre denne tradisjonen i samarbeid med Oslo-Filharmonien og Den Norske Opera & Ballett i det nye museets Festsal. Søndagsmatineene presenterer kammermusikk i ulike formater, fra det klassiske til det eksperimentelle.