Pedro Gómez-Egaña The Voice of Jacob at Dawn

Munchmuseet i bevegelse - samtidskunst.

Kunstner Pedro Gómez-Egaña tar oss med inn i Bjørvikas historie som en del av utstillingsprogrammet Munchmuseet i bevegelse. På 1. balkong i Operaen får publikum tre inn i rommet til et menneske som levde og jobbet i området.

Med utgangspunkt i Bjørvikas industrihistorie har kunstner og komponist Pedro Gómez-Egaña bygget kunstinstallasjonen The Voice of Jacob at Dawn innerst på 1. balkong i Operaen. Her får publikum besøke rommet til en fiktiv karakter som er løselig basert på Jacob Jarmann, en av grunnleggerne av Nylands Verksted i 1854. Verkstedet, som en gang var landets største skipsverft, lå tidligere ved utløpet til Akerselva, mellom Operaen og det nye Munchmuseet.

Gjennom korte, poetiske kapitler forteller Gómez-Egaña historien om personen som bor i dette rommet. Han lider av søvnlammelse, en tilstand som kan inntreffe like før man våkner, der kroppen ikke vil bevege seg. Døgnrytmen hans forstyrres av maskinenes konstante frekvens, tiden akselererer og dampen fra skipene blandes med Oslotåken som ruller inn over Bjørvika.

Besøkende inviteres til å sitte på karakterens seng, og vil oppleve at rommet gradvis endrer seg i tråd med fortellingen. Lydsporet varer i ti minutter, og oppholdet til rommet er begrenset til fire personer av gangen.

Pedro Gómez-Egaña er født i Bucaramanga, Colombia, i 1976 og basert i Oslo. Han har tidligere deltatt på blant annet Yarat Contemporary i Baku, Istanbul, Contour og Kochi-Muziris biennalene, i tillegg til Performa 13 i New York og Lofoten International Art Festival.

Fri inngang.

Åpningstider: Tirsdag – søndag (12–17)

Sted: Den Norske Opera & Ballett
Mottakelsesrommet Brunvoll på 1. balkong, (2. etasje, til høyre opp trappen)