Slik skildret Edvard Munch sin egen barndom

Den lille akvarellen Medisinflaske og skje er talende for mye av oppveksten til den ofte syke gutten.

Edvard Munch vokste opp i Kristiania, dagens Oslo, som det andre barnet i en søskenflokk på fem. Fem år gammel opplever han at moren Laura dør av tuberkulose, og faren Christian finner snart en reservemor for barna i svigerinnen Karen, som flytter inn og tar over husholdningen.

Edvard selv var mye syk i sin barndom, og måtte holde seg hjemme i lange perioder. Medisinflasken på nattbordet var en fast følgesvenn for ham gjennom mange år. De vintrene han tilbrakte i sengen fordi han ikke var frisk nok til å gå på skolen, fikk han undervisning hjemme. Det ga ham frihet til å dyrke det han likte aller best – å tegne.

Tegnet alt han så

Den unge Edvard tegnet det han så rundt seg - dyr, mennesker, utsikter og bygninger i nærheten av hjemmet på Grünerløkka i datidens Kristiania. Interiører fra familiens mange ulike boliger er et gjennomgangsmotiv, men også portretter, stilleben, fantasimotiver, og kopier av andre kunstneres bilder.

Edvard Munch: Andreas i sofaen, vannfarge og blyant. 1875. Foto © Munchmuseet

Lillebror Andreas foreviget av 12 år gamle Edvard, trolig i stua i leiligheten i Thorvald Meyers gate 48.

Mange av Edvard Munchs første skissebøker er bevart, og tegningene er digitalisert av Munchmuseet sammen med de mer kjente verkene fra senere tid.

Noen av de aller første tegningene i vår samling, stammer fra en utgave av Brødrene Grimms eventyr, der den elleve år gamle Edvard har limt inn egne tegninger mellom historiene.

Foto © Munchmuseet

Edvard Munch illustrerte selv denne utgaven av "Grimms eventyr". De ulike tegningene er datert 1873–1876.

Døden i sykeværelset

I 1877, året Edvard fylte 14 år, døde hans storesøster Sophie av tuberkulose. Hendelsen gikk hardt inn på den unge gutten og resten av hans familie, og flere av hans senere malerier har det tragiske dødsfallet som tema, blant annet Døden i sykeværelset fra 1893. Motivet forestiller en stue i familiens leilighet i Fossveien 7, som Edvard også tegnet mange ganger mens familien fremdeles bodde der.

Edvard Munch: Vort værelse i No 7 Fossveien, blyant og vannfarge, 1878. Foto © Munchmuseet

Familien Munch bodde på flere adresser i Kristiania etter at de flyttet til byen fra Løten, der Edvard ble født i 1863. Christian Munch var lege i militæret, men etablerte egen praksis i hovedstaden for å spe på inntektene. Etter fem år i Fossveien 7, der stuen ut mot Kubaparken ble motiv for mange av Edvards tidlige tegninger, flyttet familien videre til flere adresser på Grünerløkka - deriblant Olaf Ryes plass og Schous plass.

Edvard Munch: Gamle Aker Kirke og Telthusbakken. Akvarell, 1877. Foto ©Munchmuseet

Utsikten vestover fra Grünerløkka er et tilbakevendende motiv i Munchs kunst. Denne versjonen malte han da han var 14.

Kunsten og livet

Vinteren 1882–83, da han var knapt 20 år gammel, leide Munch et av ateliéene i Lille Grensen 7, en bygård med takvinduer og et spirende kunstnerkollektiv. De unge malerne i kollektivene hadde en idé om at de skulle lære av hverandre og utvikle seg som kunstnere utenfor den etablerte akademitradisjonen, som de så på som gammeldags.

I 1883 debuterte Munch med et maleri på Industri- og Kunstutstillingen, og samme år stilte han ut på Kunstnernes Høstutstilling i Kristiania. Selv om motivene og den kunstneriske stilen forandret seg flere ganger i løpet av årene som fulgte, kan man lese mye om Edvard Munchs liv utfra bildene hans gjennom hele hans kunstnerskap.

Foto © Munchmuseet

En av kunstnerens mange skissebøker i Munchmuseets samling, datert 1882-1883.