10 ting du burde vite om Edvard Munchs kunstpris

Edvard Munch Art Award deles ut for tredje gang. Vinneren lager lydkunst med fokus på menneskerettigheter, og har gjort opppdrag for Amnesty.

Hvem mottar Edvard Munch Art Award i år?

Prisen deles ut hvert annet år til en kunstner som har markert seg som særlig talentfull i løpet av de siste fem årene. I desember ble det kjent at lydkunstneren Lawrence Abu Hamdan får Edvard Munch Art Award (EMAA) for 2019 i en seremoni i Oslo Rådhus den 12. februar.

Hvem er Lawrence Abu Hamdan?

Hamdan kaller seg «private ear», et spill på uttrykket «private eye» - privatdetektiv – fordi han både forsker på lyd, samler bevis, og trekker sine egne konklusjoner basert på det. Verkene hans tar for seg betydningen av lyd, og spørsmål i skjæringspunktet mellom lyd og politikk. Han er oppvokst i Jordan og Storbritannia, og har en doktorgrad fra Goldsmiths i London. Hamdan har gjort oppdrag for både Amnesty og organisasjonen Defence for Children International, og har gjennom sin kunst vært med på å avdekke forholdene i det beryktede og grusomme Saydnaya-fengselet i Syria. I fjor var han en av fire kunstnere som delte den prestisjetunge Turnerprisen mellom seg. De nominerte ønsket å sende et signal om felleskap, mangfoldighet og solidaritet, og ba derfor juryen om ikke å velge én vinner. Les her om Lawrence her.

Hvem har vunnet prisen tidligere?

EMAA har blitt delt ut to ganger tidligere, i 2015 og 2017. Franske Camille Henrot var den første vinneren, mens tyske Kerstin Brätsch mottok prisen i 2017.

Hvem står bak prisen?

Munchmuseet er initiativtaker og administrator av prisen, med Equinor som sponsor. Juryen settes sammen av fem anerkjente aktører med tung kompetanse på samtidskunst.

Hvorfor valgte juryen Hamdan?

I juryens begrunnelse står det at den setter særlig pris på Hamdans fokus på menneskerettigheter, og måten han adresserer viktige politiske temaer gjennom kunsten sin. Juryen består av Suzanne Cotter, Mami Kataoka, Ingar Dragset, Simon Niami, og juryformann Alfred Pacquement. Du kan lese hele deres begrunnelse her.

Hva innebærer det å vinne?

Prisen består i 500 000 norske kroner, som går uavkortet til prisvinner. Den inkluderer også et gjesteopphold i Oslo, og en separatutstilling på MUNCH.

Får vinneren stille ut kunsten sin i det nye museet?

Ja! I det nye Munchmuseet skal vi vise mer av Munchs kunst enn noensinne. I tillegg skal vi løfte frem samtidskunstnere som viser Munchs vedvarende innflytelse på dagens generasjon kunstnere. Vi planlegger skiftende utstillinger med ettertraktede, internasjonale navn, og vinnerne av EMAA får holde sine egne soloutstillinger.

Først ut blir vinneren fra 2015, Camille Henrot, som får sin utstilling i 2021. Kerstin Brätsch får sin utstilling året etter, og Hamdan i 2023. Vil du være med på åpningen av det nye museet til høsten? Bli medlem her!

Hvorfor ble prisen opprettet?

Edvard Munch er en av modernismens viktigste kunstnere, og har stor historisk betydning, i Norge og internasjonalt. Interessen for hans kunst og liv er enorm, og rekken av yngre artister som har latt seg inspirere og fascinere av ham er lang og rommer storheter som Tracey Emin, Bjarne Melgaard, Andy Warhol, Jasper Johns og Marina Abramović. Gjennom EMAA ønsker Munchmuseet å bidra til å fremme utviklingen av internasjonale talenter. Prisen gis til en kunstner i etableringsfasen, ikke eldre enn 40 år, som har markert seg som særlig talentfull i løpet av de siste fem årene. Du kan lese mer om Edvard Munch her.

Hvilken rolle har Equinor i tildelingen av prisen?

Equinor og EMAA er samarbeidspartnere, og selve prisen finansieres av selskapet. Gjennom sitt talentutviklingsprogram Morgendagens helter støtter Equinor dessuten landets største talenter innen realfag, idrett og kultur.

Hvor deles prisen ut?

Årets prisutdeling vil holdes i Bankettsalen i Oslo Rådhus. H.M. Dronning Sonja vil dele ut prisen, som tidligere år. Fremtidige prisutdelinger vil skje i det nye Munchmuseet i Bjørvika.