Samtale: Hvem var Sultan Abdul Karem?

Kuratorsamtale om Munchs malerier og arbeidet med utstillingen.

Arrangement

MUNCH, Tøyen

I utstillingen Gi meg et navn viser museet for første gang Edvard Munchs malerier av modellen Sultan Abdul Karem samlet. Kuratorene Mohamed Abdi og Lars Toft-Eriksen snakker om bakgrunnen og motivasjonen for å vise maleriene i dag. Samtalen tar opp samtidsperspektivene og utfordringer kuratorene opplevde under arbeidet med utstillingen.

Billetter er gratis og kan hentes ut fra 27. mai.

Mohamed Abdi er lærer og skribent, og har vært spaltist i Klassekampen, Morgenbladet og Dagsavisen. Han er særlig opptatt av hvordan det flerkulturelle samfunnet i Norge skal være mest mulig inkluderende.

Lars Toft-Eriksen er førstekonservator ved MUNCH, og har en doktorgrad i kunsthistorie med Edvard Munch som tema. Toft-Eriksen har spesialkompetanse innen modernisme og 1900-tallets avant-garde, men arbeider også med samtidskunst.

Hør opptak fra samtalen