Historisk tilbakeblikk: En samtale om etnografiske utstillinger og blackface

MUNCH inviterer til samtale for å lære mer om tidsepoken da Edvard Munch møtte mannen som ble kalt Sultan Abdul Karem.

Arrangement

MUNCH, Tøyen

Musikkviter Erlend Hegdal og sosialantropolog Michelle Tisdel diskuterer 1900-tallets etnografiske utstillinger og norske tradisjoner for blackface. Hvorfor er det viktig å lære om historien rundt disse temaene for å forstå vår tids rasisme, utenforskap og diskriminering?

Samtalen blir ledet av Mohamed Abdi, kurator for utstillingen Gi meg et navn

Michelle Tisdel er forskningsbibliotekar ved Nasjonalbiblioteket og fagansvarlig for emnene migrasjon og mangfold. Hun har doktorgrad i sosialantropologi fra Harvard University, og har gjort langvarig feltarbeid på Cuba. Doktoravhandlingen hennes handler om museer, afro-cubanske religioner og kulturarvproduksjon.

Erlend Hegdal har doktorgrad i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo. Hans avhandling utforsket den glemte historien om afroamerikansk artistvirksomhet i Norge før jazzens ankomst i mellomkrigstiden. Til daglig er Hegdal forskningsbibliotekar i musikkseksjonen på Nasjonalbiblioteket.

Hør opptak fra samtalen