Otherworldly Resonances – Cikada med flere Konsert

En konsert viet komponister og musikere som deler nysgjerrig lekenhet og er på evig oppdagelsesreise i musikken.

Arrangement

Festsal

Foto: Observatoriet

Vilde & Inga med Juniorensemblet Barratt Due
Sjødyktig - av Vilde Sandve Alnæs og Inga Margrete Aas
Ellen Ugelvik + Sanae Yoshida
George Crumb (1929–), Otherworldly Resonances (for Two Amplified Pianos) (19’)
Cikada strykekvartett        
Rebecka Ahvenniemi (1982-), Tacit-Citat-ion
George Crumb (1929–). Black Angels (20’)

Vilde & Ingas prosjekt med Juniorensemblet Barratt Due er et nyskapende møtepunkt hvor musikalsk og instrumental eksperimentering, refleksjon over lyd, klang og lytting vil bli satt på spill i improvisasjon mellom den profesjonelle duoen Vilde&Inga og en ny generasjon musikere. Vilde&Inga (Vilde Sandve Alnæs og Inga Margrete Aas) har, som svært få klassiske utøvere hatt enorm suksess med sin improviserte musikk. Sine prisbelønte CDer, bl. a. på anerkjente ECM, deres gjesteopptredener på de største festivaler og samarbeid med store artister, gjør de til spydspisser for en ny og kreativ vei i det klassiske feltet.

Tittelen på Rebecka Ahvenniemi sitt verk refererer til begrepene «tacit  knowledge» (taus kunnskap) og «citation» (sitering), og sammen refererer de til ideen om at et musikalsk verk befinner seg innenfor en historisk kontekst av musikalske koder. Tacit-Citat-ion henter noe av sin inspirasjon fra verk av Kaija Saariaho, Hans Abrahamsen, Salvatore Sciarrino og Giacinto Scelsi.  
 
George Crumb, som døde i februar 2022, er en av de mest fremførte komponistene i dagens musikalske verden. Han er kjent som en oppdagelsesreisende i musikken med alternative former for notasjon og utvidede instrumental- og vokalteknikker. Han er en levende legende og står for flere moderne klassikere. Otherworldly Resonances for to klaver er en kvasi-passacaglia basert på et hypnotisk fire-toners motiv. Black Angels er skrevet for elektrisk strykekvartett der instrumentene forsterkes til smerteterskelen. Musikerne bruker instrumentene på uortodokse måter, og de visker, synger, roper og bruker slaginstrumenter. Crumb lot seg inspirere av Vietnamkrigens vonde tid da han skrev Black Angels.  

Denne konserten er en del av serien PÅ!,  som retter oppmerksomheten mot samtidskomponister. I samarbeid med ledende musikere og ensembler får vi musikk fra både anerkjente og nye utøvere. Serien er utviklet i samarbeid med Therese Birkelund Ulvo og UR-produksjoner, og er støttet av Komponistforeningen og Norsk Kulturråd.