Altered States – Nordic Voices Konsert

En hyllest til naturen med Nordic Voices.

Arrangement

Festsal

Foto: Fredrik Arff

I den aller første konserten i PÅ!-serien på MUNCH får du oppleve musikk fra 1300-tallet og frem til 2020, med Nordic Voices. I samarbeid med ledende musikere og ensembler får vi musikk fra både anerkjente og nye utøvere i denne konsertserien, som er utviklet i samarbeid med Therese Birkelund Ulvo og UR-produksjoner, og er støttet av Komponistforeningen og Norsk Kulturråd.

Denne kveldens program er en hyllest til naturen og omgivelsene vi har rundt oss – med alt dets mangfold. Det er en feiring av solstrålene, blomstene, fiskene i elvene, insektene som surrer rundt oss om sommeren, men også av lydene samfunnet vårt har skapt, som bilmotorstøy og den summende støyen fra ventilasjonssystemer.

Johannes Ciconia (1335/1370–1412): Le ray au soley
Lasse Thoresen (1949–): Solbøn, opus 42
Giovanni Gabrieli (1554/1557–1612): Se cantano gl´augelli
Peter Ablinger (1959–): Studien nach der Natur
Luca Marenzio (1553/54–1599): O verdi selv ˙o dolci fonti i rivi
Bjørn Bolstad Skjelbred (1970–): Spring Without Voices  – The Bee Madrigals
Bjørn Bolstad Skjelbred: Still in Silence
Clement Jannequin (1485–1558): Les chant des Oiseaux
Natasha Barrett (1972–): Altered States 1 – Coastal Waters,
Altered States 2 – A Forest of Their Own

Nordic Voices består av sangerne Tone Braaten, Ingrid Hanken, Ebba Rydh, Per Kristian Amundrød, Frank Havrøy og Rolf Magne Asser. Nordic Voices repertoar spenner fra middelalder til samtidsmusikk.

Le ray au soley av Johannes Ciconi er et slående verk, unikt i stil og form. Tekst, harmoni og form antyder en minimalistisk stil, komponert nesten 600 år før den minimalistiske musikken til Steve Reich og Philip Glass. Solbøn av Lasse Thoresen er basert på en enkel vuggesang. Teksten er en bønn om at lyd og varme skal omhylle alle kjære ting.

Videre får vi oppleve musikk fra Giovanni Gabrieli, han regnes som den viktigste musikalske figuren i overgangen fra renessanse- til barokkmusikk. Hans verk Se cantano gl’augelli handler om å uttrykke kjærlighet. Peter Ablinger sitt verk Studien nach der Natur gir oss tilgang til naturen gjennom enkle etterligninger av lyder som vi omgir oss med hver dag: biltrafikk, sigarettrøyking, suset fra et lysrør, tikkingen av en klokke.

Bier er avgjørende for omfattende pollineringsarbeid i hele den blomstrende verden. Biedød ser ut til å ha mange årsaker, men en av de viktigste er bruk av kjemikalier i landbruket. Komponist Bjørn Bolstad Skjelbred har gjort denne dystre utviklingen til vakker og vemodig musikk for seks stemmer alene, spesielt skrevet for Nordic Voices.

Clement Janequin sitt verk Le chant des oiseaux bruker imitasjon og fuglelyder i stedet for faktiske ord. De syngende lyriske linjene, så vel som de raske rytmiske figurene, er ment å fortelle om historien om fuglesangen, som vekker sovende hjerter etter en lang vintersøvn.

Hvordan høres det ut, når man prøver å beskrive en natur som forsvarer seg mot menneskelige forstyrrelser? Verket Altered States av Natasha Barrett undersøker nettopp dette, og ser nærmere på hvordan man kan skape en følelse av menneskelighet gjennom bruk av akustiske og elektroniske stemmer.