Kunstprat for medlem Maskinen er oss

I utforskes teknologiens rolle i dagens og morgendagens samfunn. Her kan du bli bedre kjent med utstillingen, gjennom en introduksjon ved kuratorene og en påfølgende kunstnersamtale.
The Great Adventure of Material World © 2019 Lu Yang

Arrangement

Festsal

Tominga O’Donnell og Stefano Collicelli Cagol gir en kuratorintroduksjon til utstillingen, etterfulgt av en kunstnersamtale der Polske Agnieszka Kurant, en av kunstnerne i Triennalen, snakker om kunstig intelligens sammen med forskerne F. LeRon Shults og Justin E. Lane, som hun har et pågående samarbeid med.

Arrangementet er gratis og eksklusivt for medlemmer.
Samtalene holdes på engelsk. 

Kuratorintroduksjon

Tominga O’Donnell og Stefano Collicelli Cagol er kuratorene bak utstillingen Maskinen er oss. I denne kuratorsamtalen får du muligheten til å høre mer om tittelen, som er lånt fra Donna Haraways A Cyborg Manifesto, og om det brede utvalget kunstverk som vises i utstillingen. 

Kunstig intelligens: Agnieszka Kurant i samtale med F. LeRon Shults og Justin E. Lane  

Hvor er «kunsten» i kunstig intelligens?

Kollektiv uro konverteres til elektrisk og termisk energi i Agnieszka Kurants flytende krystallmaleri, Conversions V (2022) som er med i Maskinen er oss. Kunstverket endrer seg i sanntid ved å fysisk reagere på det som skjer i samfunnet. Ved hjelp av kunstig intelligens analyserer kunstverket Twitter-innlegg fra tusenvis av aktivister, verden rundt. Det resulterer i et kunstverk som viser oss dynamiske følelser og meninger.

I denne samtalen snakker Kurant med samarbeidspartnerne F. LeRon Shults og Justin E. Lane. De tar et kritisk blikk på kulturell kybernetikk – evnen til å analysere og forutse sosiale endringer og kulturell evolusjon ved hjelp av kunstig intelligens. Samtalen tar utgangspunkt i Kurants verksserie Conversions, som var starten på et faglig samarbeid mellom kunstneren Kurant og dataforskerne Shults og Lane, som fortsatt pågår.   

Bildet over: The Great Adventure of Material World © 2019 Lu Yang

Tominga O’Donnell er seniorkurator for samtidskunst ved MUNCH i Oslo. Hun/hen kuraterte programmet Munchmuseet i bevegelse (2016–19) som benyttet en skeiv kuratorisk tilnærming og bestilte nye verk fra en rekke kunstnere, blant andre Toril Johannessen og Marjolijn Dijkman, Trollkrem, Sara Eliassen, Pedro Gómez-Egaña og Kirsten Astrup og Maria Bordorff.

Stefano Collicelli Cagol er direktør ved Centro Pecci, senter for samtidskunst i Prato, Toscana. I 2020 kuraterte han den store samtidskunstutstillingen Quadriennale d’arte 2020 FUORI i Roma, med fokus på italienske kunstnere. Mellom 2015 og 2017 var han kurator ved Trondheim kunstmuseum og i 2014 fullførte han sin PhD i utstillingshistorie ved Royal College of art i London. 

Agnieszka Kurant er en tverrfaglig konseptkunstner fra Polen som er basert i New York. Hun undersøker kollektiv intelligens, ikke-menneskelig intelligens og overvåkningskapitalismen i verkene sine. Hun har en særlig interesse for fremtidens arbeidsliv og kreative prosesser. Hun undersøker ofte transformasjonene som oppstår i møter mellom mennesker og teknologi. 

F. LeRon Shults er professor ved institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging ved Universitetet i Agder, og vitenskapelig direktør for CMSS Centre for Modeling Social Systems ved NORCE i Kristiansand. Han har utgitt 18 bøker. Shults er interessert i etiske spørsmål i relasjon til kunstig intelligens, og datamodeller som kan simulere menneskelige konflikter som oppstår i kjølvannet av klimaforandringer. 

Justin E. Lane er forsker og akademiker innen sosial datavitenskap. Hans fokusområde er analyse og beregning av samfunnsmessige endringer ved hjelp av kunstig intelligens. Han er medgrunnlegger og direktør for selskapet CulturePulse og boka hans Understanding Religion through Artificial Intelligence kom ut på Bloomsbury forlag i 2021.