Kritikere møter kurator En samtale om Goya og Munch

Kuratorer og kritikere befinner seg stort sett på hver sin side av en utstilling. Den ene skal utforme den, gjøre utvalg og plassere verkene i rommet for å skape narrativer eller argumenter, mens den andre skal oppleve utstillingen og formidle sine erfaringer og meninger til et publikum
Amfi

Dørene åpner: 18:00
Pris: Gratis
Begrenset med plass.
Vi oppfordrer alle besøkende til å se utstillingen før samtalen

Kuratoren og kritikeren møtes konstant gjennom utstillinger, men de treffes sjelden direkte i samtale. Denne kvelden møtes MUNCHs kurator Trine Otte Bak Nielsen og kritikerne Andreas Breivik og Mona Pahle Bjerke til å dele sine tanker rundt utstillingen Goya og Munch. Moderne Profetier. Utstillingen presenterer den spanske maleren og grafikeren Fransisco de Goyas (1746–1828) kunstnerskap og hans koblinger til modernismen og Edvard Munchs (1863-1944) virke. 

Hva står bak Otte Bak Nielsens valg i kurateringen av utstillingen, og hvordan oppleves presentasjonen for kritikerne? Samtalen vil ta for seg ulike aspekter av utstillingen og reflektere paneldeltakernes forskjellige posisjoner og synspunkter.

Samtalen ledes av Eirik Zeiner-Henriksen fra arbeidsutvalget i Kritikerlagets kunstseksjon.  

Andreas Breivik er skribent og kritiker. Han har studert estetikk og litteratur i Oslo og California, og har en mastergrad i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo. Han skriver jevnlig for Klassekampen, Kunstavisen og Kunstkritikk, i tillegg til å drive det eksperimentelle kritikknettstedet Pute og Lorgnett.  

Mona Pahle Bjerke er kunsthistoriker, kritiker og høgskolelektor ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun er mangeårig kunstanmelder i NRK og har også skrevet for en rekke andre publikasjoner. 

Trine Otte Bak Nielsen har en Cand. Philol. i kunsthistorie og har vært ansatt ved Munchmuseet siden 2014, der hun bl.a. har vært kurator for Satyricon & Munch (2022), Uendelig (2021), Monumental (2021) og Måneoppgang. Marlene Dumas & Edvard Munch (2018).  

Arrangementet organiseres av MUNCH i samarbeid med kunstseksjonen i Norsk kritikerlag, og er støttet av Norsk kulturråd og Fritt Ord.  
 
Edvard Munch Harpy, 1894. Foto: Munchmuseet / Ove Kvavik