Sommer med Edvard Munch
Fra Solens livskraft og sommerdagens Badende unge menn, til solnedgangens Angst og nattens Vampyr – bli bedre kjent med Munchs kunst gjennom denne poetiske kortfilmen som spinner seg rundt en sommerdag.
Soloppgang
«Jeg så solen sto opp over klipperne – Jeg malte solen.»
- Edvard Munch
Man kan nærmest føle solstrålenes livgivende kraft i møte med Edvard Munchs monumentale hovedverk Solen, som gjengir en glødende soloppgang over den norske skjærgården. I første del av filmen over får du høre mer om verkets symbolikk og Munchs prøvelser i arbeidet med dette kraftfulle motivet.
SOMMERDag
"Jeg bader så mye at svømmehud dannes mellom fingrene."
- Edvard Munch
Etter en tøff periode i Edvard Munchs liv utviklet han en interesse for vitalismen, en vitenskapelig og filosofisk bevegelse som frontet sunnhet, hygiene og fysisk fostring. Å bade naken i havet ble ansett som rensende. En enkel livsstil og nærhet til naturen ble idealisert, og man omfavnet en mer naturlig tilnærming til livet, noe som gjenspeiles i kunstverk som Badende unge menn (1904). Munch obsererver og maler livet, med "... levende mennesker der puster og føler og lider og elsker."
Solnedgang
"Himmelen ble plutselig blodig rød."
- Edvard Munch
Før Skrik ble et bilde, og senere et av verdens mest ikoniske kunstverk, forsøkte Munch å gjengi motivet som en tekst. Vinteren 1892 skrev han et langt dikt i dagboken sin som beskriver en spasertur med venner. Han blir bergtatt av den flammende himmelen og den blåsvarte byen og fjorden. Han måtte stoppe opp, skjelvende av angst, og kjente «et stort uendelig skrik gjennom naturen.»
I Fortvilelse, Angst og Skrik ser vi en sammenhengende blodrød himmel over Oslo. Hjemme i atelieret sitt hang Munch opp de tre motivene ved siden av hverandre - kanskje forsøkte han fange opplevelsen og følelsen den fremkalte fra ulike perspektiver.
Sommernatt
"Menneskeskjebnen er som himmellegemer. Som en stjerne der stiger frem fra mørket, og møter en annen stjerne."
- Edvard Munch
I Vampyr ser vi en mann som kneler i en kvinnes omfavnelse, omgitt av mørke. Er det et bitt eller kanskje et kyss vi ser? Eller er det et intimt øyeblikk med trøst og omfavnelse? Opprinnelig var tittelen Kjærlighet og smerte, men den endte opp med å bli Vampyr, antagelig etter påvirkning fra Munchs venn, den polske forfatteren og selvutnevnte satanisten Stanislaw Przybyszewski, som skrev at han så en svak mann med en bitende vampyr i nakken.
Kvinnens innflytelse på mannen var et tema som opptok Munch, som endte opp med å ikke gifte seg og sette kunsten foran alt. Han skrev en gang til Tulla Larsen, som han hadde et turbulent forhold til:
"Frisk kom jeg til deg, som et spøgelse jeg forlater deg."