Foto fra Ekely
Interiør- og eksteriørfotografier fra Ekely.

Edvard Munch: Fips på verandaen. Sølvgelatin, 1930. Foto © Munchmuseet
Det Edvard Munch brydde seg mest om, var kunsten han laget. Han var ikke særlig opptatt av materielle eiendeler. Den idylliske sveitservillaen han bodde i på Ekely var innredet med en brokete blanding av gjenstander, og overalt lå bilder, verktøy, malingtuber, aviser, bøker og brev i en salig uorden.
Munch var nysgjerrig på ny teknologi og eide diverse moderne dingser, inkludert filmkamera, projektor, telefon, elektriske lamper og en såkalt parlograf – en maskin for å ta opp stemmer. Han var en ivrig amatørfotograf og nærmet seg fotografiet med nysgjerrighet og vilje til å eksperimentere, akkurat som han gjorde med maleriene og grafikken.
Munchs villa

Edvard Munch i haven på Ekely. Foto: Inger Munch © Munchmuseet

Edvard Munch: Ekely i snø, fasaden sett mot øst I. Fotografi med tegning, 1927. Foto © Munchmuseet

Edvard Munch: Ekely i snø, fasaden sett mot øst II. Fotografi med tegning, 1927. Foto © Munchmuseet

Munch på Ekely, 1943. Foto © Munchmuseet
Muratelieret / Vinteratelieret

Edvard Munch i profil i hagen, med Vinteratelieret i bakgrunnen I, 1930. Foto: Edvard Munch. © Munchmuseet

Edvard Munch i anledning sin 75 årsdag, 1938. Foto © O. Væring.
Friluftsatelierene

Edvard Munch: Edvard Munch i friluftsatelieret på Ekely, 1933. Foto © Munchmuseet

Fotografi av Munchs friluftsatelier m/Menneskeberget. Foto: O.Væring Eftf AS © Munchmuseet