Monumentalt på Ekely
En viktig del av Munchs produksjon fra Ekely besto av prosjekter der han eksperimenterte med monumentale formater, noe de store friluftsatelierene la til rette for.
![Fotografi av Munchs friluftsatelier m/Menneskeberget. Foto: O.Væring Eftf AS © Munchmuseet](/globalassets/edvard-munch-foto/mm.d.00534-04.jpg?w=800)
Fotografi av Munchs friluftsatelier m/Menneskeberget. Foto: O.Væring Eftf AS © Munchmuseet
Blant annet bearbeidet Edvard Munch i 1922 motiver fra Livsfrisen til tolv monumentale veggmalerier til Freia sjokoladefabrikk på Rodeløkka i Oslo. Dette er i tråd med hvordan han forholdt seg til sine motiver: Han lagde stadig nye versjoner og lot «gamle» bilder danne utgangspunkt for nye komposisjoner.
Freia sjokoladefabrikk
![Edvard Munch: Unge mennesker på stranden (Freia-frisen XII). Olje på ugrundert lerret, 1922. Foto © Munchmuseet](/globalassets/kunstverk/ungemennekerpastranden.jpg?w=800)
Edvard Munch: Unge mennesker på stranden (Freia-frisen XII). Olje på ugrundert lerret, 1922. Foto © Munchmuseet
Menneskeberget
Edvard Munch: Menneskeberget. Mot lyset. Olje på ugrundert lerret, 1927–1929. Foto © Munchmuseet
Utkast til rådhusdekorasjoner
![Edvard Munch: Arbeidere på byggeplassen. Utkast til utsmykning av Oslo rådhus. Olje på ugrundert lerret, 1931-1933. Foto © Munchmuseet](/globalassets/kunstverk/1-edvard-munch-arbeidere-pa-byggeplassen-1931-33.-foto-c-munchmuseet.jpg?w=800)
Edvard Munch: Arbeidere på byggeplassen. Utkast til utsmykning av Oslo rådhus. Olje på ugrundert lerret, 1931-1933. Foto © Munchmuseet
Sen livsfrise
![Edvard Munch: Livets dans. Olje på lerret, 1925. Foto © Munchmuseet](/globalassets/kunstverk/livetsdans.jpg?w=800)
Edvard Munch: Livets dans. Olje på lerret, 1925. Foto © Munchmuseet