ÅPEN UTLYSNING: MUNCH TILBYR EN OSLO-BASERT KUNSTNER EN UNIK MULIGHET

Som del av SOLO OSLO-serien, tilbyr MUNCH en Oslo-basert kunstner mulighet til å utvikle sin praksis med en soloutstilling i 10 etasje på museet.

Constance Tenvik og Ifrah Osman er valgt til SOLO OSLO IV (2024)

Etter en åpen utlysning er Constance Tenvik og Ifrah Osman valgt til henholdsvis kunstner og formidler til den fjerde utgaven av SOLO OSLO.

Det kom inn nærmere 200 søknader til den åpne utlysningen til SOLO OSLO, en del av MUNCHs satsing på samtidskunst, støttet av Talent Norge og Canica. Juryen har bestått av Amina Sahan, Karen Reini. Tove Aadland Sørvåg, Tominga O’Donnell og juryleder Steffen Håndlykken.

- Jeg er imponert er over det høye nivået på søknadene som har kommet inn til SOLO OSLO, både for kunstnere og formidlere, sier Håndlykken. En åpen utlysning, som i SOLO OSLO, gir alle muligheten til å søke om en utstilling i en av våre største og mest markante kunstinstitusjoner. Juryen har hatt en vanskelig oppgave med å velge én kunstner og formidler, og vi har hatt gode diskusjoner hvor våre ulike erfaringer fra innsiden og utsiden av museet har kommet oss til gode. Vi står igjen med to høyt kvalifiserte fagpersoner, og vi ser fram til å følge arbeidet deres i året frem til utstillingsåpningen.

- Steffen Håndlykken, juryleder

Dette særegne rommet i «knekken» i bygget med hele 8 meter under taket inviterer til iøynefallende installasjoner. Med bistand fra arkitekt og ansatte på MUNCH inviteres en kunstner til å utvikle en nyprodusert separatutstilling til høsten 2024. Utstillingen ledsages av et uavhengig formidlingsprosjekt og det forventes at kunstner går i dialog med formidleren i utviklingen av sitt prosjekt.

Oppdraget honoreres med 150.000 NOK. I tillegg vil det være produksjonsmidler tilgjengelig.

HVEM KAN SØKE?

• Kunstnere som er tidlig i karrieren og ønsker å utvikle sin praksis.
  • Kunstner må være basert i Oslo under prosjektperioden (høst 2023 til november 2024).
  • Kunstner skal helst ikke ha andre utstillinger i Oslo i prosjektperioden.

Søknaden skal inneholde:

• Motivasjonsbrev (250 ord)
  • Kortfattet CV/bio
  • Portfolio over relevante prosjekter