Goya og Munch – høydepunkter fra utstillingen

Tre inn i de kraftfulle, mørke visjonene til to moderne mestere. Her er noen av høydepunktene i høstens store utstilling på MUNCH, Goya og Munch. Moderne profetier.

28. oktober åpner Goya og Munch. Moderne profetier i 3. etasje på MUNCH, en utstilling som tidligere i høst ble trukket frem blant de 8 mest interessante utstillingene i verden av The Times. For første gang kan man oppleve Francisco de Goya (1746–1828) og Edvard Munch (1863-1944) –  to av historiens mest profilerte kusnterne – side om side i en omfangsrik utstillling.

Nye perspektiver på Munchs tid

Selv om  Goya døde 35 år før Edvard Munch ble født, var det kunstnere fra Munchs generasjon som oppdaget ham og lot seg inspirere av hans fantasier. Her kan du lære om  hvordan figurer som poeten Baudelaire og Munchs venner, som Stanisław Przybyszewski, og kunstnerkolleger i Paris og Berlin ble begeistret av Goyas fantastiske motiver.

Fra utstillingen GOYA OG MUNCH. MODERNE PROFETIER (28.10.2023 – 11.02.2024) Foto © Munchmuseet

Selv om vi ikke kan legge frem konkrete bevis på at Munch var direkte inspirert av den spanske kunstneren, kan vi se at Goya utvilsomt påvirket mange i Munchs kretser.

Forferdelig, forferdelig!

To av utstillingens store høydepunkter er komplette versjoner av Goyas berømte grafikkserier Kaprisene (1799) og Krigens grusomheter (1810–20). I disse seriene, som sjeldent vises i sin helhet, kan man se hvordan kunstneren kanaliserte sine private tanker og fantasier på en unik måte som ikke har sidestykke i kunsthistorien.

Fra serien "Krigens grusomheter" av Fransisco de Goya. Til venstre: Heller ikke denne gang, ca. 1810-1813 (plate) / 1863 (trykk) (Nr. 36 Krigens grusomheter). Etsning, lavis med polérstål, koldnål, stikkel og polérstål, med platetone. Til høyre: Konsekvensene, c.1814-15 (plate) / 1863 (trykk) (nr. 72 Krigens grusomheter). Etsning med platetone.

Kaprisene gjorde narr av hykleri, uvitenhet og umoral i det spanske samfunnet, mens Krigens grusomheter ikke unngikk rå brutalitet, tortur og anarki i sine skildringer. De 80 grafiske verkene er fortsatt skremmende og urovekkende i dag. I utstillingen kan du også se en uhyre sjelden innbundet originalutgave av serien, signert og med billedtekster i Goyas egen håndskrift.

Rom for ettertanke

Det britiske selskapet Nissen Richards har skapt fire ulike arkitektoniske rom for å vise Goyas og Munchs kunst. Du kan oppleve Goyas 80 små trykk fra Krigens grusomheter på nært hold, plassert i et felt av svarte søyler.

Når du går inn i det runde rommet med verk om tro og overtro, kan du betrakte Goyas bilder av hekser og kjemper, eller Munchs drømmeaktige visjoner av harpyier og vampyrer.

Atmosfærisk intensitet

Både Goya og Munch skapte mange «mørke» motiver, og flere av Goyas verk er etsninger der han eksperimenterte med subtile og ekstreme graderinger av skygge og lys. Mens du beveger deg mellom utstillingsrommene, blir du konfrontert med trange korridorer og ekstreme mørke- og lysforhold. Dette, kombinert med urovekkende dronelyder komponert av Carolyn Downing, forbereder deg på å møte de mektige bildene i hvert rom.

Nye teknikker for nye tider

I denne utstillingen kan du oppleve mange eksempler på Goyas etsninger, inkludert hans banebrytende bruk av akvatint. Akvatint var en ny teknikk på Goyas tid, som innebar å påføre syre på kobberplater. Dette gjorde det mulig for grafikeren å arbeide med en rikere palett av nyanser og toner, utover bare linjene i konvensjonell etsning. Ved å bruke akvatint kunne Goya skape merkelige, spøkelsesaktige stemninger, abstrakte landskap og sterke kontraster mellom lys og mørke. Likt Goya, lærte også Munch seg selv å lage grafikk, og i utstillingen kan du se flere eksempler på hans egne etsninger og koldnålverk.

I utstillingen blir det også gjensyn med Munch's berømte maleri Vampyr, som nylig har vært gjennom en omfattende restaureringsprosess.

Utstillingen vises på MUNCH i perioden 28.10.2023 – 11.02.2024.