Publikumslab
Munch var en rastløs innovatør som var nysgjerrig på nye teknologier. Med sin eksperimentelle holdning til kunst utforsket han alle nyanser av menneskelig eksistens. Drømmen hans var å dele kunsten med hele samfunnet, ikke bare en eksklusiv elite av eksperter og kunstsamlere.

I Edvard Munchs oppfinnsomme og inkluderende ånd skaper MUNCH Publikumslab engasjerende teknologibaserte opplevelser for og med mennesker fra alle slags bakgrunner.
Målet vårt er å
- engasjere og skape sammen med et bredt og mangfoldig publikum
- være eksperimentelle, fengslende, lekne og inkluderende
- øke rekkevidden og relevansen av Edvard Munchs kunstnerskap
- utforske brukerbehov og skape nye opplevelser og teknologier
- generere ny kunnskap og forskning
- utvikle nye forretningsmodeller og samarbeid på tvers av fagfelt
Vi tror på potensialet i å føre mennesker med mange ulike evner sammen og jobbe mot et felles mål. I vår eksperimentelle praksis blir publikum og offentligheten deltagere og medskapere. Det tverrfaglige teamet bak MUNCH Publikumslab samarbeider med kunstnere, designere, forskere og finansieringspartnere, for å nevne noen. Vårt felles mål er å bevege deg på uventede måter og ta deg med inn i nye dimensjoner av MUNCH-universet.
Vårt første prosjekt er den sanselige opplevelsen Giftig (22.10.2021 – 31.01.2022) som er basert på Edvard Munchs billedserie Det grønne værelset.

Foto: Kilian Munch © Munchmuseet
Teamet bak MUNCH Publikumslab:
Nikita Mathias (senior konseptutvikler)
Christian Sivertsen (interaksjonsdesigner, PhD-kandidat)
Gisle Sandvand (prosjektleder)
Birgitte Aga (prosjektleder, digital innovasjon)
Dina Patey (kunstner, praktikant)