Publikumslab

Munch var en rastløs innovatør som var nysgjerrig på nye teknologier. Med sin eksperimentelle holdning til kunst utforsket han alle nyanser av menneskelig eksistens. Drømmen hans var å dele kunsten med hele samfunnet, ikke bare en eksklusiv elite av eksperter og kunstsamlere.

I Edvard Munchs oppfinnsomme og inkluderende ånd skaper MUNCH Publikumslab engasjerende teknologibaserte opplevelser for og med mennesker fra alle slags bakgrunner.

Målet vårt er å

  • engasjere og skape sammen med et bredt og mangfoldig publikum
  • være eksperimentelle, fengslende, lekne og inkluderende
  • øke rekkevidden og relevansen av Edvard Munchs kunstnerskap
  • utforske brukerbehov og skape nye opplevelser og teknologier
  • generere ny kunnskap og forskning
  • utvikle nye forretningsmodeller og samarbeid på tvers av fagfelt

Vi tror på potensialet i å føre mennesker med mange ulike evner sammen og jobbe mot et felles mål. I vår eksperimentelle praksis blir publikum og offentligheten deltagere og medskapere. Det tverrfaglige teamet bak MUNCH Publikumslab samarbeider med kunstnere, designere, forskere og finansieringspartnere, for å nevne noen. Vårt felles mål er å bevege deg på uventede måter og ta deg med inn i nye dimensjoner av MUNCH-universet.

Vårt første prosjekt er den sanselige opplevelsen Giftig, som er basert på Edvard Munchs billedserie Det grønne værelset, og som kan oppleves på MUNCH fram til 31. januar 2022. 

Teamet bak MUNCH Publikumslab:

Nikita Mathias (senior konseptutvikler)
Christian Sivertsen (interaksjonsdesigner, PhD-kandidat)
Gisle Sandvand (prosjektleder)
Birgitte Aga (prosjektleder, digital innovasjon)
Dina Patey (kunstner, praktikant)

For å skaffe oss innsikt slik at vi kan skape en best mulig brukeropplevelse, samler vi data om hvordan dere bruker siden vår. Les mer