Stanislaw Przybyszewski

Stanislaw Przybyszewski

Kasein og limfarge på lerret
1894

Inventarnr: MM.M.00618

Catalogue raisonné: Woll M 354

place-holder-imageplace-holder-imageplace-holder-imageplace-holder-image

Detaljer

Kommentar
Portrettet er utført på et meget tynt lerret som sannsynligvis var grundert av Munch selv. Malingen er vannbasert, antakelig kasein. Maleriet må tidlig ha blitt utsatt for store skader, noe som i 1896 fikk Strindberg til å misoppfatte vannskjolden i nedre del av bildet som en påmalt sky (Strindberg 1914, s. 76). Lerretet ble dublert i 1951, og den grove strukturen i dubleringslerretet preger bildeflaten.
Vis mer
Tittel Stanislaw Przybyszewski (NO) Stanislaw Przybyszewski (EN) Stanislaw Przybyszewski (DE)
Kunstner Edvard Munch, Norsk
Datering 1894
Portrettert Stanislaw Przybyszewski, Polsk
Klassifikasjon Malerier
Materiale/teknikk Kasein og limfarge på lerret
Mål Bilde: 75.5 × 60.5 cm Teknisk mål: 75.7 × 60.3 cm Innrammet: 88.9 × 73.7 × 9 cm
Signatur Usignert
Eie/Samling Munchmuseet
Inventarnummer MM.M.00618
Bibliografi
Stein, Mille, "Edvard Munch og ‘hestekuren’. En revurdering", Kunst og Kultur, årg. 100, nr. 1–2, 2017, s. 49, 55f, 58, 60, 63

Ravenal, John B., Jasper Johns og Edvard Munch. Inspirasjon og forvandling. (English edition: Jasper Johns and Edvard Munch. Inspiration and Transformation), utst.kat. MM og Virginia Museum of Fine Arts, Richmond, Oslo 2016, s. 70

Nielsen, Trine Otte Bak (ed.), Vigeland + Munch. Behind the Myths, utst.kat. MM, 2015, kat.nr. 46

Stein, Mille, "Edvard Munch's paintings with water stains: Analysis of the Ekely Collection at the Munch Museum", Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 25. Jahrg., Heft 2, 2012, s. 273–284

Schneede, Uwe M., "Der Klassiker und die Wilden. Munch in Deutschland", Im Farbenrausch. Munch, Matisse und die Expressionisten, utst.kat. Museum Folkwang, Essen 2012, s. 68

Hansen, Dorothee, Nierhoff-Wielk, Barbara og Groth, Katharina, "Katalog. Die ausgestellten Werke", Edvard Munch – Rätsel hinter der Leinwand, utst.kat. Kunsthalle Bremen, Bremen 2011, s. 102

Buchhart, Dieter, "Edvard Munch – du ‘traitement de cheval’, de la photographie et du film muet en tant qu'expression de la peinture moderne du XXème siècle", Edvard Munch ou l'"Anti-Cri", utst.kat. Pinacothèque de Paris, Paris 2010, upaginertGuleng, Mai Britt (red.), eMunch.no – tekst og bilde (English edition: eMunch.no – Text and Image), utst.kat. MM, Oslo 2011, kat.nr. 16

Gluchowska, Lidia, "Totenmesse, Lebensfries und die Hölle: Przybyszewski, Munch, Vigeland und die protoexpressionistische Kunsttheorie", i Deshima. Revue d'Histoire Globale des pays du Nord, 1, 2009, s. 85

Buchhart, Dieter, Das verschwinden im Werk Edvard Munchs. Experimente mit materialisierung und dematerialisierung, upubl. avhandling (Doktorgrad der Philosophie), Wien 2004, s. 63

Buchhart, Dieter, "Das Verschwinden – Experimente mit Material und Motiv", Edvard Munch. Thema und Variation / "Disappearance – Experiments with material and motif", Edvard Munch. Theme and variation, utst.kat., Wien 2003, s. 24

Müller-Westermann, Iris, Edvard Munch. Die Selbstbildnisse, Hamburg 1997, avhandling (Doktor der Philosophie), s. 41

Thurmann-Moe, Jan, Edvard Munchs "hestekur". Eksperimenter med teknikk og materialer, utst.kat., Oslo 1995, s. 25

Berman, Patricia G., "Edvard Munch's Self-Portrait with Cigarette. Smoking and the bohemian persona", Art Bulletin, vol. LXXV, nr. 4, 1993, s. 644 Langaard, Ingrid Lindbäck, Edvard Munch. Modningsår, Oslo 1960, s. 238

Strindberg 1914, s. 76;
Vis mer

Se også