Kvinnen på vei ut Live-omvisning

Bli med på en live omvisning fra utstillingen «På vei ut – Edvard Munch og naturen», hvor kvinnen og naturen er i fokus.
Kunstformidler Zeenat Amiri. Foto © Munchmuseet

Arrangement

DIGITAL

MUNCH på Tøyen har åpnet dørene igjen, og den nye utstillingen På vei ut – Edvard Munch og naturen vil være tilgjengelig for publikum hele sommeren. For deg som ikke har anledning til å besøke museet har vi laget denne digitale omvisningen, hvor vi setter fokus på kvinnen på vei ut.

Forbindelsen mellom det psykiske og det fysiske er sentral hos Edvard Munch, og gjennom hele livet brukte han naturen bevisst for å skildre vekslingen mellom det indre og det ytre. I hans motiver er landskapet alltid mer enn en kulisse, det bærer i seg stemninger og menneskelig nerve, både der naturen spiller hovedrollen, og der vi bare aner den gjennom et vindu eller en åpen dør. Det er som om omgivelsene suger til seg det indre landskapet til menneskene de rommer, og mettes med melankoli, lengsel, livslyst og optimisme.

I denne omvisningen er kvinnen et sentralt tema og du får utforske verk som Stående kvinne i døråpningen og På verandatrappen.

Se omvisning