Kunstprat: Munchs forhold til kysten, natur og friluft

Vi bringer Edvard Munch til deg! Bli med på en samtale med kuratorene Patricia Berman og Signe Endresen, hvor Munchs forhold til kysten, natur og friluft er tema.
Edvard Munch: Edvard Munch på stranden med pensel og palett. Kollodion, 1907. Foto © Munchmuseet

Arrangement

DIGITAL

For dere som ikke kan besøke museet i sommer, inviterer vi til en samtale og et nærblikk på noen av verkene som er utstilt i våre to utstillinger: Det eksperimentelle selvet - Edvard Munchs fotografier og På vei ut - Edvard Munch og naturen.

I Munchs tid, som nå, spredte angsten for sykdom og selve sykdommen seg gjennom tett befolkede byer. Mange søkte fornying og friluft ved kysten og i naturen hvor bading og fysisk aktivitet lovet helse og styrke. Munch reiste til Åsgårdstrand og Warnemünde, hvor han fotograferte og malte seg selv, venner og modeller. Hans aktiviteter var en del av en populær reformbevegelse som søkte solen, og forlot byens sykdom og smitte.

Dette er en samtale om Munchs fotografier og malerier som kan knyttes til denne tematikken, hvor du møter kuratorene Patricia Berman og Signe Endresen.

Se samtale

En samtale om Munchs fotografier og malerier med kuratorene Patricia Berman og Signe Endresen.