Det eksperimentelle selvet Edvard Munchs fotografier

Visste du at Edvard Munch ikke bare malte, men også fotograferte? Og at han tok massevis av selfies? Opplev kunstnerens undersøkende og poetiske fotografier i denne utstillingen, hvor han retter kameraet mot seg selv og sine nærmeste omgivelser.
Edvard Munch: Edvard Munch à la Marat ved badekaret på Dr. Jacobsons klinikk. Sølvgelatin, 1908-09. Foto © Munchmuseet

Utstilling

MUNCH, Tøyen
15.06.2020 – 30.09.2021

I 1902 kjøpte Edvard Munch  sitt første fotoapparat. Dette brukte han flittig til å eksperimentere i nære omgivelser, ofte med seg selv foran linsen – på nerveklinikken, på stranden eller hjemme i hagen. Munch var en nysgjerrig fotograf som ofte utnyttet effekten av tekniske «blundere», som uvanlige kameravinkler, «feil» fokus og bevegelse med lang eksponeringstid som gjorde at kroppen ble gjengitt på spøkelsesaktig vis. Den eksperimentelle tilnærmingen er den samme som i maleriene og grafikken, men fordi Munch anså seg selv for å være amatør, stilte han ikke ut fotografiene offentlig.

I denne utstillingen viser vi et stort utvalg av Munchs fotografier og inviterer deg til å oppdage en mindre kjent side ved kunstneren.

Utstillingen var opprinnelig produsert av The American Scandinavian Foundation/Scandinavia House, New York i samarbeid med MUNCH. Den har tidligere vært vist i blant annet New York og Stockholm.

Kuratorer: Patricia Berman og Trine Otte Bak Nielsen (MUNCH).

Utstillingen viser reproduksjoner av originalfoto.

Hovedverk

Edvard Munch: Edvard Munch på stranden med pensel og palett. Kollodion, 1907. Foto © Munchmuseet
Et svart-hvitt fotografi av Edvard Munchs ansikt i profil. Han har på seg dressjakke, og en mørk hatt som kaster skygge over øynene
Edvard Munch: Edvard Munch som akt. Kollodion, 1903. Foto © Munchmuseet