Kunstprat for medlem: Alice Neel Hver person er et eget univers

Oppdag historiene bak de uttrykksfulle portrettene til Alice Neel og hennes forbindelser til Munch
Portrett av en ung mann med afrikansk utseende som sitter i en stol, ansiktet og den ene hånden er  fargelagt mens resten av kroppen er skissert.

Bilde: Alice Neel, Black Draftee (James Hunter), 1965. Olje på lerret. Foto: COMMA Foundation, Belgium. © The Estate of Alice Neel

Dørene åpner: 16:30
Arrangementsstart :17:00
Sted: Toppsal 12.etg
Samtalen holdes på norsk.

For første gang vises en omfattende Alice Neel utstilling i Norge. At den vises på MUNCH kunne ikke vært mer passende; Neel sa selv at Edvard Munch var en av hennes tre viktigste kunstnere, med Francisco de Goya og Diego Velázquez. Men hvordan manifesterer hun sin fasinasjon for Munch i kunsten? Bli med på samtale mellom kurator Ute Falck og formidler Tove Aadland Sørvåg når de belyser forbindelsene mellom Neel og Munchs kunst, som i kort tid befinner seg under ett tak (i 4. og 9. etasje)

Ute Falck er en internasjonalt utdannet kunsthistoriker som brenner for grafikk. Etter sin doktorgradsavhandling ved University College London og flere år ved British Museums kobberstikkabinett, har hun siden 2011 arbeidet som førstekonservator og kurator ved MUNCH, med fokus på Edvard Munchs kunst på papir. Siden mai 2022 har hun også ledet museets arbeidsgruppe for samlingspresentasjonen. Falck kuraterte bl.a. Edvard Munch – Arbeider på papir (2013, i samarbeid med Magne Bruteig), Med lukkende øyene – Gauguin og Munch (2018), og flere deler av samlingspresentasjonen på MUNCH (2021).
Tove Sørvåg er konseptutvikler formidling på MUNCH. Hun har én mastergrad i kunsthistorie fra Universitet i Bergen (2009), og én mastergrad i kuratorpraksis fra Universitetet i Bergen (2019). Sørvåg har vært ansatt på MUNCH siden 2015. Hun sitter i museets arbeidsgruppe for samlingspresentasjon, jobber med utvikling av utstillinger og formidlingsprosjekter, og bidrar til museets forskning på formidling. Sørvåg har ansvar for Kom Tenk Med Oss!-serien, hvor samtidskunstnere inviteres inn til å skape store og omsluttende kunstprosjekter for barn som besøker museet.