Oslo Jazzfestival: John Surman Quartet

Britisk jazzlegende debuterer sitt nye album Words Unspoken med band i verdensklasse.

Foto: Erik Fuglseth

Dørene åpner: 18:00
Arrangementsstart: 19:00
Varighet: ca 90 minutter

Saksofonist og komponist John Surman forholder seg til hvert prosjekt som et pågående eventyr. Han beskriver den musikalske reisen fra fantasi til noteark, fra studio til scene, som en leting etter «de usagte ordene» eller musikkens skjulte mening.

Det kommende albumet Words Unspoken (ECM, høst 2023) er en fortsettelse av idéene som oppstod med albumet Invisible Threads, som han utga i 2018.

Surman har bodd i Norge i mange år og er kjent for sitt lange og omfattende samarbeid med jazzsangeren Karin Krog. Han har også samarbeidet med Bergen Big Band, og har i senere år spilt med kvartetten Valhallas, som vi fikk oppleve på Jazz på MUNCH i mars, da med Krog i spissen.
Som en sentral del av den britiske jazzscenen på 1970-tallet, spilte Surman med bautaer som John McLaughlin, Bill Frisell og Dave Holland for å nevne noen.

John Surman – bassklarinett
Rob Luft – gitar