Klassisk søndag: Tveitt / de Falla / Piazzolla

Tradisjoner på godt og vondt .

Dørene åpner 13:30
Arrangementsstart 14:00
Varighet ca 1 time
Sitteplasser

Kammerkonsert med Oslo-Filharmonien

Geirr Tveitt: Velkomne med æra
Povilas Syrrist-Gelgota: Reflections
Manuel de Falla: El amor brujo
Uno Vesje: Dandelion
Astor Piazzolla: Oblivion
Astor Piazzolla: Café 1930

Tom Ottar Andreassen – fløyte
Povilas Syrrist-Gelgota – bratsj
Birgitte Volan Håvik – harpe

Kammermusikk av fem komponister som utforsker nasjonale og instrumentale tradisjoner: norske Uno Vesje og Geirr Tveitt, litauisk-norske Povilas Syrrist-Gelgota, spanske Manuel de Falla og argentinske Astor Piazzolla.

På 1930- og 1940-tallet samlet Geirr Tveitt (1908–81) inn et stort antall folketoner fra Hardanger. Siden arrangerte han et utvalg av disse i fem Hundrad hardingtonar-suiter. Velkomne med æra bygger på en gammel seremonivise fra Tveitt-gården.

Reflections er skrevet av litauisk-norske Povilas Syrrist-Gelgota (f. 1976). Han «Reflections er basert på en trist litauisk bryllups-folkevise som tar for seg spenningen mellom individets lengsel etter ekte kjærlighet og samfunnets forventning om et «fornuftig» valg. Musikken er romantisk og ekspressiv, preget av tanken på at omgivelser ofte tvinger livet i en retning som gir trygghet og forutsigbarhet, men ikke selvrealisering og lykke.”

El amor brujo (1924) av Manuel de Falla (1876–1946) bygger på fortellinger om en kvinne som hjemsøkes av gjenferdet etter sin utro ektemann. Musikken er arrangert av Francisco López, tidligere solofløytist i Oslo-Filharmonien.

Med Dandelion fant Uno Vesje (f. 1989) inspirasjon til verket i Bjørvika, i en liten løvetann som vokste mellom trikkeskinnene i Dronning Eufemias gate. Satsene «Cypsela», «Hibernating» og «Blooming» symboliserer de tre fasene denne løvetannen går igjennom, og er samtidig et bilde på både bydelen og menneskene som lever i den gjennom årstidene og livet.

Astor Piazzolla (1921–92) ble født i Mar del Plata i Argentina, men vokste opp i New York, der han var omgitt av jazz, klassisk musikk og tango. Han skrev Oblivion i 1982 og Cafe 1930 i 1985 – sistnevnte er en av satsene i Histoire du Tango, der Piazzolla oppsummerer 100 års tangohistorie.

Klassisk søndag, er en konsertserie som byr på et rikt utvalg av klassiske musikkstykker, fra ulike perioder av musikkhistorien. Alle stykkene er valgt ut og spilt av Oslo-Filharmonien.