Øye i øye

Øye i øye

Olje på lerret
1899–1900

Inventarnr: MM.M.00502

Catalogue raisonné: Woll M 461

place-holder-imageplace-holder-imageplace-holder-imageplace-holder-image

Detaljer

Tittel Øye i øye (NO) Eye in Eye (EN) Auge in Auge (DE)
Kunstner Edvard Munch, Norsk
Datering 1899–1900
Klassifikasjon Malerier
Materiale/teknikk Olje på lerret
Mål Bilde: 136 × 110 cm Teknisk mål: 136,2 × 110,2 cm Innrammet: 144 × 118,2 × 8 cm
Signatur Signert n.h. «E Munch»
Eie/Samling Munchmuseet
Inventarnummer MM.M.00502
Bibliografi
Bal, Mieke, Emma & Edvard Looking Sideways. Loneliness and the Cinematic, utst.kat. MM, Oslo 2017, fig. 6.2, s. 124f, 204, 217

Ritter, William, Edvard Munch / William Ritter, (originaltittel: Un peintre Norvégien. M. Edvard Munch, utgitt i 1906). Oversatt av Svein Erik Søland, etterord av Øivind Storm Bjerke, Oslo 2015, pl. 52, s. 49

Sjåstad, Øystein, "Phallosophy: Draft for an Art Theory Based on Munch and Melgaard", Melgaard + Munch – The End of It All Has Already Happened, utst.kat. MM, Oslo 2015, s. 241

Endresen, Signe, "Mannen og kunstneren. Den mørke mannsfiguren i Edvard Munchs malerier 1891–1908", i Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur, Oslo 2013, s. 221

Guleng, Mai Britt, "Livsfrisens fortellinger. Edvard Munchs bildeserier", Edvard Munch 1863–1944, utst.kat. MM og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo 2013, kat.nr. 78, s. 133

Flatby, Bjørg Åsta og Patricia Tveter, Edvard Munch (1863–1944): "Jeg maler ikke det jeg ser, men det jeg så", Kunst i skolen, læremiddelpakke, Oslo 2013, s. 21

Nierhoff-Wielk, Barbara, "Katalog. Die ausgestellten Werke", Edvard Munch – Rätsel hinter der Leinwand, utst.kat. Kunsthalle Bremen, Bremen 2011, s, 43

Guleng, Mai Britt (red.), eMunch.no – tekst og bilde (English edition: eMunch.no – Text and Image), utst.kat. MM, Oslo 2011, kat.nr. 21

Cathrine, Arnaud, "Itinéraire d'un enfant terrible", Edvard Munch au Centre Pompidou, Téléramahors-série, Paris 2011, s. 23

Buchhart, Dieter, "Edvard Munch – du ‘traitement de cheval’, de la photographie et du film muet en tant qu'expression de la peinture moderne du XXème siècle", Edvard Munch ou l'"Anti-Cri", utst.kat. Pinacothèque de Paris, Paris 2010, upaginertGuleng, Mai Britt, "Edvard Munch og kreativitetens kilde", Kjærlighetens strand. Edvard Munch og Åsgårdstrand, utst.kat. Vestfold kunstmuseum/Lillehammer kunstmuseum, 2010, kat.nr. 11, s. 26

Høifødt, Frank, Kunsten, kvinnen og en ladd revolver. Edvard Munch anno 1900, Oslo 2010, s. 137

López, Horacio, Grandes maestros de la pintura: Munch, Barcelona 2008, s. 19

Rutkowski, Eva, Edvard Munch's Frauen: Frauendarstellung in den frühen Gemälden des norwegischen Malers Edvard Munch, Saarbrücken 2008, s. 66

Müller-Westermann, Iris,"’Die Zeit von Carmen’ – Zum Verhältnis der Geschlechter im Werk Edvard Munchs 1890-1920", Edvard Munch. Thema und Variation, utst.kat., Wien 2003, s. 67

Pettersen, Petra, "Livsfrisen 1918 i Munch-museet 2002 – en kort redegjørelse for billedutvalget", Edvard Munchs Livsfrise. En rekonstruksjon av utstillingen hos Blomqvist 1918, utst.kat., Oslo 2002, s. 137

Høifødt, Frank, "Kvinnen – Kjærlighet og død – Dommedag", Edvard Munchs Livsfrise. En rekonstruksjon av utstillingen hos Blomqvist 1918, utst.kat. MM, Oslo 2002, s. 102

Høifødt, Frank, "Edvard Munchs Stoffveksling – frisens ’beltespenne’", Kunst og Kultur, årg. 84, nr. 3, 2001, s. 132

Eggum, Arne, Edvard Munch. Livsfrisen fra maleri til grafikk, Oslo 1990, s. 75

Rosenblum, Robert "Edvard Munch. Some changing contexts", Edvard Munch. Symbols and Images, utst.kat., Washington 1978, s. 3

Eggum, Arne, "Major Paintings", Edvard Munch. Symbols & Images, utst.kat., Washington 1978, s. 47
Vis mer