Arbeidere på hjemvei

Arbeidere på hjemvei

Olje på lerret
1913–1914

Inventarnr: MM.M.00365

Catalogue raisonné: Woll M 1094

place-holder-imageplace-holder-imageplace-holder-imageplace-holder-image

Detaljer

Kommentar
Malt på fabrikkgrundert, toskaftsvevd linlerret med 10 x 10 doble tråder pr. cm2.
Tittel Arbeidere på hjemvei (NO) Workers on their Way Home (EN) Arbeiter auf dem Heimweg (DE)
Kunstner Edvard Munch, Norsk
Datering 1913–1914
Klassifikasjon Malerier
Materiale/teknikk Olje på lerret
Mål Bilde: 201.5 × 227 cm Teknisk mål: 201.3 × 227.2 cm Innrammet: 216.5 × 242.6 × 8.6 cm
Signatur Usignert
Eie/Samling Munchmuseet
Inventarnummer MM.M.00365
Bibliografi
Bal, Mieke, Emma & Edvard Looking Sideways. Loneliness and the Cinematic, utst.kat. MM, Oslo 2017, fig. 1.3, s. 28, 30ff, 55, 57

Bal, Mieke og Rachel E. Burke, "Sensing the Present: ‘Conseptual Art of the Senses’", Text Matters. A Journal of Literature, Theory and Culture, no. 7 (2017), s. 34

Heller, Reinhold, "Edvard Munch, Germany, and Expressionism", Munch and Expressionism, utst.kat. Neue Galerie, New York 2016, s. 47

Høifødt, Frank, Fruktbar jord. Munch i Moss 1913–1916. Utgivelse i forbindelse med utstilling på Galleri F15, Jeløya, Moss 2016, s. 92

Dyvesveen, Guro, Edvard Munch i Moss 1913–1916. Undervisningshefte for 7. trinn, Moss 2016, s. 73

Flaatten, Hans-Martin Frydenberg, Edvard Munch i Moss. Kunst, krig og kapital på Jeløy 1913–1916, Moss 2014, s. 16, 158f, 165, 265

Flaatten, Hans-Martin Frydenberg, "Byen, fjorden og landskapet. Edvard Munchs søken etter stedenes sjel", Edvard Munch 1863–1944, utst.kat. MM og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo 2013, kat.nr. 174, s. 97

Körber, Lill-Ann, "Munch and men. Work, nation, and reproduction in Edvard Lampe, Angela og Clément Chéroux (ed.), Edvard Munch. The Modern Eye / Edvard Munch. Der Moderne Blick / Edvard Munch. L'oeil moderne, utst.kat. Tate Modern, London 2012 / Schirn Kunsthalle, Frankfurt 2012 / Centre Pompidou, Paris 2011, kat.nr. 51, s. 86f, 92f, 230

Buchhart, Dieter, "Edvard Munch – du ‘traitement de cheval’, de la photographie et du film muet en tant qu'expression de la peinture moderne du XXème siècle", Edvard Munch ou l'"Anti-Cri", utst.kat. Pinacothèque de Paris, Paris 2010, upaginertMunch's later works", Edvard Munch. An anthology, Oslo 2006, s. 167

Prelinger, Elizabeth, After the Scream. The late paintings of Edvard Munch, utst.kat., Atlanta 2002, s. 71

Gerd Woll, "Byggherren på Ekely", Munch og Ekely, utst.kat. MM, Oslo 1998, s. 97

Woll, Gerd, "Mon ikke atter kunsten vil bli alles eie?", E. Munch. Arbeidets sjel, utst.kat. Rjukan 1996, s. 27

Woll, Gerd, "Fra Aulaen til Rådhuset. Edvard Munchs utsmykningsprosjekter 1909–1930", Edvard Munch. Monumentale prosjekter 1909–1930, utst.kat., Lillehammer 1993, s. 56, s. 66 og 69

Bøe, Alf, Edvard Munch, Oslo 1992, s. 47

Bruno, Gianfranco, "Edvard Munch – il poema dell'immaginario", Munch, utst.kat., Milano 1985, s. 47

Forssman, Erik, "Menschen auf der Strasse – ein Bildthema bei Edvard Munch", Studier i konstvetenskap tillägnad Brita Lind, Stockholm 1985, s. 62

Eggum, Arne, Edvard Munch. Malerier – skisser – studier / Edvard Munch. Peintures – esquisses – etudes, Oslo 1983, s. 252

Brenna 1973, s. 212

Woll, Gerd, Edvard Munchs arbeiderfrise, upubl. avhandling (Magistergrad), Oslo 1972, s. 35

Stang, Ragna, Edvard Munch. Mennesket og kunstneren, Oslo 1977/Edvard Munch. Der Mensch und der Künstler, Königstein 1979/Edvard Munch. Leven en werk, Amsterdam 1979/Edvard Munch. The Man and His Art, New York 1979, s.256
Vis mer