Jazz på MUNCH – Marthe Lea Band

Opplev energisk og sjangeroverskridende musikk med Marthe Lea, i denne lekne utgaven av Jazz på MUNCH.

Foto: Sunniva Ihlhaug

Saksofonist og bandleder Marthe Lea har de siste årene markert seg som en tydelig stemme i den norske jazz- og improfloraen. Til Jazz på MUNCH har hun tatt med seg sin egen kvintett Marthe Lea Band.

Bandet er tydelig inspirert av folketradisjoner fra fjern og nær. Selv forteller de at musikken de spiller «uhemmet imiterer livet». Bandet ønsker å dele av musikkens gleder, og skape nye former i øyeblikkets intensitet. Resultatet er musikk som er porøs, energisk og sjangeroverskridende.

Marthe Lea dukket opp på radaren som ungt medlem i Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz. Siden den gang har hun spilt med en rekke spennende prosjekter som Paal Nilssen-Loves Sun and Steel, Andreas Røysum Ensemble og Pakten. I tillegg til dette er hun aktuell med trioplaten Bayou med Ayumi Tanaka og Thomas Strønen, samt albumet Asura med Marthe Lea Band.

Marthe Lea Band er en improviserende kvintett bestående av klarinettist Andreas Røysum på klarinett, Hans P. Kjorstad på fele, Egil Kalman på bass og Hans Hulbækmo på trommer.

Dørene åpner 19:00 // Konsertstart 20:00

Konserten blir presentert i samarbeid med Oslo Jazzfestival.