Emin/Munch: Mellom klokken og sengen – Filmvisning

I tilknytning til den aktuelle utstillingen Sjelens ensomhet, viser museet den BBC produserte dokumentarfilmen Emin/Munch: Mellom klokken og sengen.

Arrangement

Amfi
Gratis

Edvard Munchs arbeid har lenge vært en inspirasjonskilde for Tracey Emin, fra hennes tidligere videoverk Homage til Edvard Munch og alle mine døde barn, til hennes monumentale bronseskulptur, The Mother, som vil rage ni meter over bakken utenfor museet. Dokumentaren belyser flere av koblingene mellom Munch og Emins kunst. Den viser hvordan Munchs arbeid på uventede måter har resonert hos en av Storbritannias mest anerkjente kunstnere.

Gratis, førstemann til mølla.
Sted: Amfi, i lobby

I tillegg til Emins egen stemme som skaper en rød tråd gjennom dokumentaren, hører vi også fra MUNCHs egne kunsthistorikere og kuratorer. De trekker frem Munchs nytenkning når det kommer til grafikk og skulptur, og belyser hans mer kjente arbeid som maler.

Vi får besøke hjemmene hvor Munch skapte sin kunst, steder som er godt bevart i dag. Vi lærer også mer om Munchs fotografiske og filmatiske arbeid, som skaper direkte koblinger til Emins eget kunstneriske virke. Vi får også se opptak fra støperiet i Stoke-on-Trent hvor Emins skulptur blir skapt, og bli kjent med utstillingen slik den sto ved Royal Academy i London tidligere i år, før den kom hit til MUNCH.