SOLO OSLO Apichaya Wanthiang

I en pulserende lys- og lydistallasjon laget av kunstneren Apichaya (Piya) Wanthiang, kan publikum oppleve hvordan det er å tre inn i en annens kropp.

Utstilling

10. etg
01.10.2022 – 31.12.2022
Tilgjengelighet

Til denne utstillingen har vi laget en egen side om tilgjengelighet, som er særlig relevant for blinde, svaksynte og andre besøkende med ulike tilretteleggingsbehov.

Se info om tilgjengelighet i SOLO OSLO – Apichaya

«Dette er en fortelling om ulike kvinner … det er både en hyllest, en meditasjon, og en form for eksorsisme» er åpningslinjene fra lydsporet til installasjonen Some Body Else, som Piya Wanthiang (f. 1987, Bangkok, Thailand) har skapt til den andre utgaven av SOLO OSLO. Med skulpturer, lys og lyd henvender verket seg til hele kroppen. 

Lydene er en kombinasjon av abstrakte menneskelyder og lyder fra ulike reelle hendelse. Disse episodene bygger opp en erfaringsbank som kroppen husker, selv når det tilsynelatende er borte fra hukommelsen.  
 
Wanthiang fokuserer på metoder kroppen har for å regulere følelser, og utforsker hvordan pusteøvelser og meditasjon kan frembringe traumatiske minner, på en måte som åpner opp for både eksorsisme og empati. Utstillingsrommet har to ulike atmosfærer, frembrakt av skulpturer kledt i farget agar – et stoff som fremstilles av alger som forekommer i Det indiske hav – og preprogrammerte lys, som fremprovoserer ulike nivåer av stress og ro hos publikum.    
  
Å tre inn i installasjonen kan sammenlignes med å tre inn i en kropp, mener kunstneren. Hun har tatt utgangspunkt i egne undersøkelser av traumer, og hvordan de virker på oss og kroppene våre, i arbeidet med utstillingen. Wanthiang interesserer seg for den ordløse transaksjonen der fysiske fornemmelser overføres fra en kropp til en annen. På den måten er huden ikke en grense mot verden, men en membran som kommuniserer med våre omgivelser og medmennesker.    
 
SOLO OSLO er en serie soloutstillinger presentert i samarbeid med Talent Norge og Canica. I det tilhørende formidlingsprosjektet har Frida Rusnak jobbet med personer med synsnedsettelser. Her undersøker hun hvordan kunst kan bli mer tilgjengelig for blinde og svaksynte. I samarbeid med Norges Blindeforbunds Ungdom hun jobbet med å identifisere utfordringer og finne løsninger for å gjøre utstillingen mer tilgjengelig.  

Apichaya (Piya) Wanthiang (f. 1987, Bangkok, Thailand) har en bachelorgrad fra Sint-Lukas i Brussel og en mastergrad fra Kunstakademiet i Bergen (KHiB). Gjennom en rekke ulike medier og tilnærminger, skaper hun installasjoner for å se på hvordan disse påvirker vår oppfatning, oppførsel og interaksjon med hverandre og omgivelsene. Wanthiang har hatt en rekke separatutstillinger, blant annet, på Galleri Brandstrup, Kristiansand Kunsthall, Landsforeningen Norske Malere, Unge Kunstneres Samfunn og Kunsthall 3,14. Hun har undervist ved Kunstakademiet i Trondheim og underviser ved Fakultetet for kunst, musikk og design (KMD) ved Universitetet i Bergen.  
 
Frida Rusnak (f.1987, Sandefjord, Norge) har en mastergrad i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo, og gjorde sitt masterprosjekt i samarbeid med Kunsthall Oslo, hvor hun fokuserte på deltakende kunst og hvordan formidle kunst til unge. Hun har også en mastergrad i kulturledelse fra UIC, Barcelona. Rusnak har erfaring som formidlingsansvarlig i Transcultural Arts Production (TrAP), og som kommunikasjonsrådgiver i Kulturrådet. Hun ble ansatt som daglig leder for Oslo Open høsten 2021.  

Fra utstillingen

Et nærbilde av et tykt, seigt og delvis gjennomsiktig materiale i varme brun-oransje farger.
Et nærbilde av et tykt, seigt og delvis gjennomsiktig materiale i varme brun-oransje farger.

Møt kunstneren

Apichaya (Piya) Wanthiang forteller om arbeidet med utstillingen. 

Om formidlingsprosjektet

Hvordan kan kunst bli mer tilgjengelig for blinde og svaksynte?

  • Utstillingen er laget av