MUNCH + Musikk: Cezinando møter Madonna

Hva skjer når en av Norges mest populære artister synger for et av verdens mest berømte motiver? Madonna er et av MUNCH-samlingens aller mest populære og dyrebare malerier. Nå skal det pakkes ned og gjøres klart for flytting til nytt museum, men før det slipper vi artisten Cezinando inn i museet for å fremføre sin «Hore og Madonna» foran bildet. Og du får være med.

Da Edvard Munch malte Madonna i 1894, skapte det furore.  Å fremstille en avkledd kvinne i noe som ser ut som en seksuell posisjon, og samtidig gi henne noe som ligner en glorie på hodet, og navnet til Jesu mor, ble av mange oppfattet som blasfemisk.

Selv om det ikke er like provoserende i dag, så fortsetter det gåtefulle bildet å fascinere. For hva slags kvinne er det egentlig Munch fremstiller? En seksuelt nytende kvinne, eller en helgen? En hore, eller en Madonna? Eller begge deler? 

Som en del av serien MUNCH + Musikk inviterte vi Cezinando til å fremføre sin «Hore og Madonna» fra hans siste album «Et godt stup i et grunt vann» foran verket. Og Cezinando takket ja. 

Å få presentere noe jeg selv har laget i relasjon til, og i samspill med, et ikonisk Munch-motiv, og ikke minst det faktiske, fysiske maleriet og dets historikk og mystikk, var i seg selv en spennende mulighet.

Cezinando

En naken kvinne vist fra hoftene og opp står eller ligger mot en buktende bakgrunn. Hun har en arm løftet bak hodet og den andre hvilende bak hoftene. Øynene er lukket og ansiktet er omrammet av langt, svart hår. Bak hodet har hun en rød sirkel som kan være en hatt eller en glorie.

Madonna er et av Munchs mest populære verk, men også blant hans mer kontroversielle motiver. Som grafikk ble bildet av den sensuelle, nytende kvinnen en bestselger, og det finnes i dag nærmere 300 varianter av dette trykket, hvorav Munchmuseet eier rundt en tredjedel. Det at det eksisterer som både maleri, grafikk og tegning, og i mange ulike fargekombinasjoner, sier noe om hvor viktig motivet var for Munch. Han malte det fem ganger, hvorav de to mest kjente versjonene eies av Munchmuseet og Nasjonalmuseet.

I 2006 ble maleriet stjålet fra Munchmuseet og brutalt revet av pynterammen. Det fikk flere rifter og hull som man fortsatt kan se spor av i dag. Madonna anses i dag for å være for skjørt til å reise, og lånes derfor ikke lenger ut til andre museer.

I serien MUNCH + Musikk byr vi på nye musikkverk inspirert av Edvard Munch og unike fremførelser i museet.