The Mountain Body – Kolsås av Helle Siljeholm

Til åpningen av MUNCH har kunstner og koreograf, Helle Siljeholm, laget et videoverk basert på en performance i Østveggen på Kolsås i august.
Videoinstallasjon
22.10.2021 – 27.10.2021

Siljeholm skaper både en konseptuell og konkret forbindelse mellom museet, byen og naturen gjennom en videoinstallasjon som «klatrer» oppover skjermene i museets fulle høyde og «topper ut» i en kikkertkonstruksjon i museets 11. etasje, rettet mot Kolsåsstupene. For Siljeholm er fjellet utgangspunkt for ulike undersøkelser av forholdet mellom natur og kultur sett i lys av dagens klima- og miljøutfordringer.

Verket kan oppleves frem til 27. oktober, for alle med inngangsbillett til museet.

Helle Siljeholm er en kunstner og koreograf basert i Oslo. Hun tok sin bachelorgrad ved London Contemporary Dance School i 2003. Hun fullførte sin mastergrad i billedkunst ved Kunstakademiet (KHiO) i 2016. Hennes kunstneriske praksis består av film, installasjon, skulptur, koreografi og performance, og kretser rundt muligheten for at kunst kan fungere som en mangfoldig, poetisk, fysisk og sosial plattform for alternative individuelle og kollektive forestillinger om fortiden, nåtiden og mulige fremtider.