Manuel Pelmuș: Permanent Collection Performance

Dansere fyller Monumental-salen med historier om solidaritet, fellesskap og nye måter å bygge kunstsamlinger på
To dansere omfavner hverandre sittende på gulvet omgitt av Edvard Munchs monumentale verk.

Arrangement

6. etg

Manuel Pelmuș vender tilbake til MUNCH med en ny versjon av sin serie «samtidige pågående handlinger». Her spekulerer han i om performanceverk kan bli en del av museets faste samling. 

Verket kan oppleves i utstillingen Edvard Munch monumental i 6. etasje for alle besøkende med vanlig inngangsbillett til museet i aktuell periode.

Tittelen Permanent Collection refererer til kunstsamlinger, og utforsker hvem og hva slags uttrykk som får plass på museet. Verket undersøker oppføringen av det nye museet og de usynlige historiene til de internasjonale arbeiderne som bygget det; kropper som, ifølge Pelmus, verken blir inkludert eller feiret på museet. Ved å innlemme den internasjonale antifascistiske hymnen «Bella Ciao», som opprinnelig ble sunget av italienske kvinnelige sesongarbeidere, tar Permanent Collection for seg arbeiderbevegelsens historie. Sangen påkaller arbeidernes motstand og trass, og den «pågående handlingen» utforsker hvordan historier om solidaritet kan bli en del av en ny, bevegelsesbasert kunstsamling på MUNCH.

Permanent Collection fremføres samtidig på Sala Omnia i Bucureşti og på London Pub i Oslo. Slik skaper Pelmuş en form for fellesskap på tvers av tid og sted. Både Sala Omnia og London pub er viktige steder i skeiv historie: London pub er Oslos eldste skeive utested og det majestetiske, forfalne forsamlingslokalet Sala Omnia var der avkriminaliseringen av homoseksualitet i Romania ble erklært i 2001. 
Dette er en videreutvikling av Permanent Collection, som Pelmuș fremførte under åpningen av MUNCH i oktober 2021, og er del av hans PhD-prosjekt på Kunsthøgskolen i Oslo. 

Alle er velkomne til å også oppleve Permanent Collection på London Pub, som ligger på C. J. Hambros plass 5. 

Konsept: Manuel Pelmuș 
Dansere: Ingunn Rimestad, Jens Trinidad, Beniamin Boar, Elizabeth Ward, Mihai Mihalcea, Anton Skanning Thomsen, Jack Hauser

Manuel Pelmuş (født i Bucuresti, Romania, 1974) har bakgrunn fra koreografi og dans, og er bosatt i Oslo. Han utforsker menneskekroppens relasjon til erindring og historiekonstruksjon, og er interessert i ideen om levende tilstedeværelse i en utstillingssammenheng. I 2012 ble han tildelt Berlins kunstpris for performancekunst, og i 2013 representerte han Romania på den 55. Veneziabiennalen i samarbeid med Alexandra Pirici. Arbeidene hans har blitt vist på en rekke internasjonale museer, inkludert Tate Modern, Centre Pompidou og Van Abbemuseum. 

Foto: Beniamin Boar