Oslo Jazzfestival: Sinikka Langeland

Vinden og havet fra Jon Fosses vestlandspoesi strømmer gjennom Sinikka Langelands blomstrende folkemusikk.

Foto: Oddleiv Apneseth

Dørene åpner: 18:00
Arrangementsstart: 19:00
Varighet: ca 90 minutter

I denne konserten tolker Sinikka Langeland Jon Fosses vestlandske landskapspoesi, som er breddfull av vind, sol, hav og himmel. Langeland er kjent for sin sterke, uttrykksfulle stemme og raffinerte opptredener på kantele, et instrument som høres ut som et miniorkester.

Med seg har hun et stjernelag av oppfinnsomme norske jazzmusikere: Mathias Eick, Bendik Hofseth, Mats Eilertsen og Thomas Strønen.

I dette prosjektet har Langeland satt musikk til dikt av Jon Fosse, av Norges mest anerkjente forfattere, som stadig trekkes frem som Nobelpris-kandidat. Langeland har en dyp interesse for naturmystikk, som finner klangbunn i Jon Fosses dikt.
Musikken er folketonebasert, men Langeland og bandet hennes skaper en fruktbar kontrast mellom poesiens tidløshet og et moderne musikalsk uttrykk.

Sinikka Langeland – vokal, kantele
Mathias Eick – trompet