Klassisk søndag – Kvartett til tidenes ende

Operaorkestrets musikere gjester MUNCH med et musikalsk tidsbilde fra den franske komponisten Oliver Messiaen.

Arrangement

Festsal

Olivier Messiaen: Kvartett til tidenes ende (1941)
- Liturgie de cristal
- Vocalise, pour l'Ange qui annonce la fin du Temps
- Abîme des oiseaux
- Intermède
- Louange à l'Éternité de Jésus
- Danse de la fureur, pour les sept trompettes
- Fouillis d'arcs-en-ciel, pour l'Ange qui annonce la fin du Temps
- Louange à l'immortalité de Jésus

I juni 1940 ble den franske komponisten Oliver Messiaen tatt til fange av tyskerne, og sent til fangeleir i Görlitz. Han kom til fangeleiren med et godt utviklet tonespråk i bagasjen. I leiren møtte han flere musikere blant medfangene, og Messiaen fikk tilkjempet seg papir og penn fra en fangevakt. Han ville komponere, og hentet inspirasjon til en ny kvartett fra Bibelen – nærmere bestemt Johannes Åpenbaring. Urfremføringen fant sted utendørs i fangeleiren 15. januar 1941, under kalde forhold, og på delvis ødelagte instrumenter. Messiaen satt ved pianoet, og i salen satt et stort publikum av både fanger og vakter. «Aldri har jeg blitt lyttet til med slik begeistret oppmerksomhet og forståelse», sa komponisten om opplevelsen.

Kvartetten er et musikalsk tidsbilde, og verket har fortsatt en enorm tiltrekningskraft for både lyttere og utøvere, slik at det aldri mister sin aktualitet.

Medvirkende:
Andjei Maevski, klarinett
Victoria Putterman, fiolin
Jan Koop, cello
Yoko Toda, klaver

KLASSISK SØNDAG

Kammermusikkonserter har vært en viktig del av MUNCHs historie helt siden starten i 1963.  Vi er glade for å kunne videreføre denne tradisjonen i samarbeid med Oslo-Filharmonien og Den Norske Opera & Ballett i det nye museets Festsal. Søndagsmatineene presenterer kammermusikk i ulike formater, fra det klassiske til det eksperimentelle.