Klassisk søndag – Kjærlighetseksperimenter

Operaorkestrets musikere tar med utro kjøkkenredskaper, kjærlighetsbrev og en musikalsk orgasme når de gjester MUNCH denne søndagen.

Arrangement

Festsal

Bohuslav Martinù: La revue de cuisine, H 161 (1930)
Erwin Schulhoff:  Hot-Sonate (1930) , "Sonata Erotica für Muttertrompete" (1919) 
Leoš Janáček: Strykekvartett nr 2 "Intimate letters" (1928)

Det tsjekkiske komponistmiljøet på 1920-tallet pløyde ny mark og sjokkerte til tider sitt publikum. Påvirkningen fra både amerikansk jazz og billedkunstens surrealisme er merkbar i musikken. I denne konserten spilles tre stykker som alle flørter med kjærlighet og sjangeroverskridelse.

Har kjøkkenredskaper et romantisk liv? I 1927 skrev Bohuslav Martinù balletten La revenue de cuisine. Der tar han for seg kompliserte kjærlighetsforhold. Ikke mellom par på randen til skilsmisse, men mellom kjøkkenredskaper. Dette er suiten som åpner konserten.

Fra kjøkkenromanse til orgasme: Sonata Erotica er ganske enkelt en eneste lang, og til tider høylytt, orgasme. Hot-Sonate får også opp temperaturen, med jazz-inspirerte rytmer. I tillegg til orgasmen i seg selv, var både jazz og dadaisme sterke inspirasjonskilder for komponisten Erwin Schulhoff. Felles for flere av verkene som spilles av ham er at de kan sies å være det komplett motsatte av stillhet. 

Kjærlighetsbrevet er en sjanger som har formidlet mange store ord og hjertesukk. Komponisten Leos Janáček hadde et langt og intenst forhold til en 38 år yngre og gift kvinne, og verket Intimate Letters skildrer deres korrespondanse gjennom mer enn 700 brev. Som et kjærlighetsmanifest avslutter en strykekvartett konserten, med musikken som springer ut av kjærlighetsbrevene.

Medvirkende:
Catharina Chen, fiolin
 Maciej Frajczyk, fiolin
Johannes Sykora, bratsj
Vojtech Novákog, cello
Signe Sõmer, klarinett
Jon Halvor Lund, fagott
Andreas Karlsen, trompet
Cesar Eduardo Canon Riveros, klaver
Eir Inderhaug, sopran

KLASSISK SØNDAG

Kammermusikkonserter har vært en viktig del av MUNCHs historie helt siden starten i 1963.  Vi er glade for å kunne videreføre denne tradisjonen i samarbeid med Oslo-Filharmonien og Den Norske Opera & Ballett i det nye museets Festsal. Søndagsmatineene presenterer kammermusikk i ulike formater, fra det klassiske til det eksperimentelle.