Jazz på MUNCH – Arild Andersen Quintet

Til åpningen av Jazz på MUNCH i Bjørvika kommer den prisvinnende bassisten, bandlederen og komponisten Arild Andersen med et drømmelag av musikere til museets festsal.

Arrangement

Festsal

Foto: Nina Djærff

Årets første Jazz på MUNCH byr på Arild Andersen Quintet. Her har Andersen invitert med seg Marius Neset (saksofon), George «Jojje» Wadenius (gitar), Frode Alnæs (gitar) og Thomas Strønen (trommer).

Arild Andersen innehar de herlige egenskapene av å både være en veteran med alt det byr på av erfaring, samtidig som han stadig er nysgjerrig, utfordrende og i musikalsk utvikling. Sammen med Karin Krog, Jan Garbarek, Terje Rypdal og Jon Christensen sørget han for et internasjonalt gjennombrudd for norsk jazz på 1970-tallet. I løpet av karrieren har han spilt med en imponerende rekke av musikere som Stan Getz, Pat Metheny, Don Cherry, Paul Bley og Bill Frisell. I tillegg har han vært involvert i noen av de fineste norske jazzgruppene vi har hørt, som Jan Garbarek Quartet, Masqualero, egne trioer og kvartetter.

Saksofonisten Marius Neset har gjort en kometkarriere både som saksofonist og komponist, med verk for store ensembler som London Sinfonietta, Bergens Philharmonic og KORK. Jojje Wadenius er en av Sveriges mest anerkjente gitarister, med en merittliste som inkluderer samarbeid med Aretha Franklin, Steely Dan, Paul Simon, Blood Sweat and Tears og Joe Henderson.

I tillegg til å ha startet bandet Dance with a Stranger har gitarist Frode Alnæs spilt med Arild Andersen i Masqualero og i trio med trommeslageren Alphonze Mouzon. Trommeslager Thomas Strønen har utgitt åtte album via plateselskapet ECM og er aktuell med trio-albumet Bayou med Ayumi Tanaka og Marthe Lea.

Konserten blir presentert i samarbeid med Oslo Jazzfestival.