MiniMUNCH: Barnas kunstdag Stor og liten

En søndag i måneden er MUNCH dedikert til barna. Vi inviterer til kunstaktiviteter, og lekne omvisninger.

Arrangement

Oppmøte i lobby

Vi ønsker å sette barnas kunstopplevelse i sentrum, og la dem møte kunsten på deres egne premisser.

Passer for: barn fra 3-12 år, i følge med voksne
Sted: Oppmøte i lobby, kom gjerne 15 min i forkant
Pris:
50 kr pr barn, som inkluderer inngangsbillett.
Voksne kjøper ordinær inngangsbillett

Stor og liten — et skulpturverksted med Jennie Hagevik Bringaker

Hva betyr det at noe er lite og hva betyr det at noe er stort? Er den store figuren alltid sterkere eller mer beskyttende enn den lille, eller kan det hele snus på hodet?  Inspirert av hennes egne underfundige arbeider og Camille Henrots utstilling på MUNCH, Munn til munn, inviterer Jennie Hagevik Bringaker deltakerne på verkstedet til å utforske forholdet mellom stor og liten.  Ved hjelp av figurer laget i leire åpnes det opp for mange nye spørsmål: Hvordan blir forholdet mellom figurene du vil lage?  Kan den ene figuren for eksempel bli veldig energisk, mens den andre er stille eller kraftløs?

Vil du være med på danse-omvisning i utstillingene?

I denne danseomvisningen for barn bruker danserne fantasien til å leve seg inn i de ulike landskapene og hermer etter menneskene de ser i maleriene. De tar barna med på en reise gjennom det harde og det myke, det melankolske og det livlige, gjennom død og kjærlighet. Alt er formidlet med humor og lekenhet. Utfordring av etablerte kjønnsnormer og et fokus på skeive uttrykk er en underliggende tematikk. Det uttrykkes blant annet gjennom kostymer og lek med kjønnsstereotypiske kvaliteter, poseringer og bevegelser, som er materiale hentet fra forestillingen Blooming. Her er det ingen begrensninger for hvem du kan være!

Billett til gir adgang til både skulpturverksted og danseomvisning.
En vert følger gruppen opp til danseomvisningen og videre ned til verkstedet vårt

Jennie Hagevik Bringaker er billedhogger, performanskunstner og scenograf. Som billedhogger jobber hun i ulike materialer som stein, betong, keramikk, papir og tekstil. Hun har også jobbet som scenograf for flere barneforestillinger. Bringaker har ellers utviklet ulike opplegg for kunstnerisk utfoldelse for barn og unge; ikke minst er hun kunstneren bak den populære interaktive utstillingen for barn Hjernelabyrinten, som fant sted på MUNCH i 2022.

Carl Aquilizan (han/de) er en norsk-filippinsk dansekunstner, utdannet ved Spin Off Forstudium i Dans og Northern School of Contemporary Dance i Leeds, England. En hovedinteresse i hans kunstneriske arbeid er å utforske personlige refleksjoner om sosiale og kulturelle normer, og hvordan man kan utfordre etablerte tanker og ideer. Han er for tiden aktuell med soloprosjektet Flower boy (en del av Dansenett Norge 2024) og forestillingen Blooming (vist på Kloden Teater og Munchmuseet). Begge prosjektene utforsker kjønnsnormer og skeiv identitet.

Medvirkende:
Koreograf og danser: Carl Aquilizan
Medskapende dansere: Iannes Bruylant, Anders Engebretsen, Emilie Karlsen, Oliver Sale, Frid Ding og Elias Elvegaard
Kostymedesigner: Chris Le
Visningssteder: Sentralen (TekstLab), Deichman, Kloden Teater og MUNCH