Klassisk søndag: Ratkje / Debussy

Et lys i det blygrå mørket.

Dørene åpner 13:30
Arrangementsstart 14:00
Varighet ca 1 time
Sitteplasser

Kammerkonsert med Oslo-Filharmonien

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje: Strykekvartett nr. 1 – Tale of Lead and Light (2011)
Claude Debussy: Strykekvartett i g-moll (1893)

Maja S.K. Ratkje skrev strykekvartetten Tale of Lead and Light i den mørke tiden etter 22. juli-terroren – med Beethovens Strykekvartett nr. 7 som lyskilde. Ratkje har skrevet om verket: «Etter 22. juli føltes det meningsløst å komponere, men jeg fortsatte. Den blygrå himmelen preget alle de uvirkelige bildene fra denne dagen. Dette kom til å prege verket, som tok en annen retning enn det jeg hadde planlagt. Jeg trengte et lys, og lar Beethoven skinne gjennom, ved bruk av bearbeidede sitater fra hans Op. 59 nr. 7.»

I 1893 skrev Debussy sin eneste strykekvartett, et av få verk han skrev i en tradisjonell musikkform. Musikken var like fullt svært utradisjonell – Debussys melodier, harmonikk og klangfarger var forfriskende annerledes enn tidligere verk innenfor sjangeren, og vakte både begeistring og bestyrtelse ved premieren. Strykekvartett i g-moll har siden blitt stående som en av de mest populære på repertoaret.

Klassisk søndag, er en konsertserie som byr på et rikt utvalg av klassiske musikkstykker, fra ulike perioder av musikkhistorien. Alle stykkene er valgt ut og spilt av Oslo-Filharmonien.