Klassisk Søndag: Françaix / Prokofjev / R. Strauss / Connesson

Varighet ca 1 time
Sitteplasser

Kammerkonsert med Oslo-Filharmonien

Jean Françaix: L’heure du berger (1947)
Sergej Prokofjev: Kvintett op. 39 (1924)
Richard Strauss: Till Eulenspiegel einmal anders! (1894–5)
Guillaume Connesson: Sextour (1998)

Trond Magne Brekka – fløyte
Min Hua Chiu – obo
Fredrik Fors – klarinett
Abel Pérez Armas – horn
Brage Sæbø – fiolin
Arthur Bedouelle – bratsj
Cécile-Laure Kouassi – kontrabass
Gonzalo Moreno – piano

Musikere fra Oslo-Filharmonien spiller kammermusikk inspirert av blant annet kaféliv, sirkusartister og en legendarisk spilloppmaker, av Jean Françaix, Sergej Prokofjev, Richard Strauss og Guillaume Connesson.

Musikken til Jean Françaix (1912–97) er preget av nyklassisisme, sjarm og godt humør. Françaix skrev L’heure du berger med undertittelen «Restaurantmusikk» i 1947, som bakgrunnsmusikk til en kjent restaurant i Paris. Her kaster han et humoristisk blikk på kafémiljøets ulike typer: I første sats «Den gamle dandyen», i andre sats «Pin-up Girls» (originaltittel) og i tredje sats «De urolige barna».

Sergej Prokofjev (1891−1953) bodde i Paris da han i 1924 ble forespurt om å skrive ballettmusikk for en omreisende dansetrupp. Ensemblet deres hadde bare fem musikere – på obo, klarinett, fiolin, bratsj og kontrabass. Balletten bygde på et enkelt plott hentet fra sirkuslivet, men musikken er noe av det mest radikale Prokofjev skrev, og inneholder mange svært virtuose passasjer for musikerne. Danserne måtte melde pass, og komponisten omarbeidet materialet blant annet til Kvintett op. 39, som spilles her.

Till Eulenspiegels lustige Streiche av Richard Strauss (1864–1949) var basert på fortellingene om Till Eulenspiegel, en av de mest fargerike og uforutsigbare karakterene fra middelalderens tyske folkedikting. Versjonen som spilles her, Till Eulenspiegel einmal anders!  («Till Eulenspiegel, på en annen måte for én gangs skyld») er en forkortet utgave for fem musikere, arrangert av den østerrikske komponisten Franz Hasenöhrl.

Guillaume Connesson (f. 1970) vokste opp i en av Paris’ forsteder, der han siden studerte komposisjon og direksjon. Han henter inspirasjon fra bl.a. pop og filmmusikk, Olivier Messiaen, Steve Reich og John Adams. Med Sextour ønsket Connesson å skrive musikk som bærer preg av festivitas og lett underholdning.

Klassisk søndag er en konsertserie som byr på et rikt utvalg av klassiske musikkstykker, fra ulike perioder av musikkhistorien. Alle stykkene er valgt ut og spilt av Oslo-Filharmonien.