7 grunner til å ta en tur på MUNCH i påsken

Bypåske? MUNCH holder åpent hver dag gjennom høytiden og byr på et vell av opplevelser for hele familien.

Hos oss kan du alltid oppleve bredden av Edvard Munchs kunstnerskap i våre pågående samlingsutstillinger i 4., 6. og 7. etasje. Her kan du oppdage skjulte perler og komme tett på verdensberømte mesterverk.

I tillegg har vi disse godbitene:

1. Bli med inn i Sofies Rom

10. etasje

Denne interaktive utstillingen inviterer deg inn i en gåtefull verden fylt av gjenferd, historier og skygger. Utstillingen inkluderer blant annet en svart sprutende fontene og barna oppfordres til å ta over og samhandle med rommet. Denne er et must for barnefamilier og lekne besøkende i alle aldre.

Se også: På besøk med barn? Sjekk ut vår spilltest!

Nyt en rolig stund i en sakkosekk og ta innover deg spektakulære naturskildringer i utstillingen Corpus Infinitum.

2. Slå deg ned og opplev spektakulære naturskildringer i Corpus Infinitum

9. etasje

Gjennom en serie filminstallasjoner, spekulerer denne utstillingen om hva som ville skjedd med mennesket dersom det ble uttrykt gjennom elementene: vann, jord, ild og luft.

Les mer om utstillingen her.

Møt Herr Storm og musefamilien hans i utstillingen Edvard Munch Skygger, i 7. etg.

3. SE MUNCHS EGET MALERUTSTYR ... og hils på musa Herr storm!

7. etasje

Visste du at Munch testamenterte bort alle eiendelene sine – også møbler, klær og malerutstyr – da Oslo kommune arvet alle bildene hans? I utstillingen Skygger  viser vi frem ting som aldri har vært utstilt før, og vekker til live Ekely, Munchs hjem de siste 30 årene av hans liv, der du kan ta på, teste og utforske alt du ser. Det bor også en liten mus der som lever sitt helt egne liv parallelt med kunstneren. Om barna følger de små sporene i utstillingen, vil de finne musehull i møbler, kasser og trapper, og oppdage scener med musen «Herr Storm» i hovedrollen.

Les også: 5 tips til deg som skal besøke MUNCH med barn

Silhuetten av en liten jente som står med ryggen til og nyter utsikten.

4. GÅ PÅ OPPDAGELSESFERD - FRA FUGLEPERSPEKTIV

En helt ny bydel har vokst frem siden MUNCHs grunnstein ble lagt ned på museumstomten i 2016, og fra de øverste etasjene har du full oversikt over det som skjer på gateplanet under deg. Her har du hele byen og fjorden for dine føtter, og den spektakulære utsikten nordover fra 10. etasje og vestover fra toppetasjen har blitt populære baktepper for fotoseanser og selfies. Kanskje du tør å legge deg på de skrå vinduene og virkelig oppleve byen fra fugleperspektiv også?

5. SPIS OG DRIKK I SPEKTAKULÆRE OMGIVELSER

Kaféen vår på bakkeplan vendt ut mot fjorden byr på deilig mat og uformell stemning, og er perfekt både for en pause i museumsbesøket, eller som et turmål i seg selv. Her er det barnestoler til utlån, og mulighet for å finne noe alle kan like å spise. Kun babymat kan medbringes. Er det noe som skal feires, eller er dere bare ute etter litt mer staselige rammer, kan vi anbefale restauranten i 12. etasje, for lunsj eller middag. Her spiser og drikker du godt, med unik fjordutsikt og omgitt av kunst i verdensklasse.

Åpningstider og mer om vårt serveringstilbud her

På MUNCH finner du tre versjoner av Edvard Munchs Skrik – et maleri, en tegning og et trykk. En av disse er alltid utstilt. De to andre hviler i mørket. Dette er maleriet, eller temperaen som vi gjerne kaller den. Foto: Munchmuseet

6. FÅ MED DEG SISTE SKRIK

4. etasje

Med sin ikoniske status og tydelige symbolikk er det liten tvil om at Skrik er et høydepunkt for mange besøkende. I utstillingen Uendelig  finner du tre versjoner av Skrik – et maleri, en tegning og et trykk. En av disse er alltid utstilt, mens de to andre hviler i mørket. Årsaken til dette er at alle versjonene av Skrik er utført på papp eller papir, noe som gjør dem skjørere enn oljemalerier på lerret. Ved å beskytte dem og begrense tiden de blir eksponert for lys, sørger vi for at også kommende generasjoner  kan glede og undre seg over Munchs kraftfulle motiv.

Forbered besøket ved å lese mer om historien bak Skrik

Nye MUNCH i Bjørvika. Foto: Guttorm Stilén Johansen © Munchmuseet

7. TA EN TUR I OSLOBUKTA

Nærområdet rundt MUNCH har fått navnet Oslobukta, og omfatter restauranter, butikker, gallerierier og opplevelser der byen møter fjorden. Spis lunsj, ta deg en god kaffe eller en saftig donut, sjekk ut ny, norsk mote, besøk gallerier og konseptbutikker - eller bare nyt atmosfæren og utsikten over fjorden. I solskinn er det nydelig å ta en pust i bakken på brygga mens barna utfolder seg i det store lekeanlegget på prisnominerte Stasjonsalmenningen.

MUNCH holder åpent gjennom hele påsken, med redusert åpningstid 10-18 på offentlige høytidsdager. For alle åpningstider, se her.