01: En god plan og full oversikt

Forarbeidet til flyttingen er essensielt. Først måtte man sikre en full oversikt over inventar.

Selv om kunsten er noe av det siste som skal inn i det nye museet før åpningen, har forberedelsene og nedpakkingen av MUNCHs mer enn 42 000 museumsobjekter allerede pågått i flere år. Over 28 000 unike kunstverk, men også objekter som malingstuber, personlige brev, Edvard Munchs reisekiste, sengeteppe, og kurvstolen søsteren Sophie døde i, er undersøkt, registrert og varsomt lagt i kasser og spesiallaget emballasje.

MUNCH flytter samlingen

Mange gjenstander og verk har også fått litt ekstra vedlikehold og kjærlighet på veien av våre konservatorer. På denne måten sikrer vi at alle objektene vil tåle flyttingen, samtidig som vi får bedre oversikt over samlingen i det nye museet.

Hvordan flytte et museum fylt av uerstattelig kunst?

>> En god plan og full oversikt
>> 02: Pakking etter kunstens regler
>> 03: Kunsten å samarbeide